Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Larmet är numera en integrerad del av bilen. Det styrs av CEM, som också hanterar mycket annat i bilen. Därför finns det ingen speciell säkring för larmet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast jag blir nyfiken. Vad finns det för anledning till att inte ha ett fungerande larm i bilen? Numera är det ju inte till något besvär för ägaren, eftersom det kopplas i och ur samtidigt som man hanterar låset.
av andersuw
apersson850 skrev:Larmet är numera en integrerad del av bilen. Det styrs av CEM, som också hanterar mycket annat i bilen. Därför finns det ingen speciell säkring för larmet.
Ja många grejer är ju spänningsmatade direkt via sin styrenhet numera men vad jag kan se i manual och kopplingsschema finns faktiskt en särskild säkring för sirenen, närmare bestämt nummer 16 i högra säkringsboxen under handskfacket. Men jag undrar om det är någon bra idé att rycka ur den i syfte att sätta larmet ur spel. Dels spänningsmatar den säkringen också OBD-uttaget och där vill man ju ha ström för att diagnosticera. Inte heller Bilprovningen lär gilla att OBD-uttaget inte funkar. Sedan misstänker jag också att om man rycker säkringen med bilen pålarmad kommer larmet att utlösas med hjälp av sirenens reservbatteri när den känner att dess normala strömförsörjning brutits. Kanske händer även detta om man försöker larma på med fjärren om säkringen är ur. En bättre idé om man av någon anledning vill bli av med larmfunktionen är nog att åka till Volvo och be dem deaktivera larmet mjukvarumässigt.
av maranander
apersson850 skrev:Fast jag blir nyfiken. Vad finns det för anledning till att inte ha ett fungerande larm i bilen? Numera är det ju inte till något besvär för ägaren, eftersom det kopplas i och ur samtidigt som man hanterar låset.
Huvlåset krånglar så det larmar hela tiden. Väntar på reparation.
av matte75
apersson850 skrev:Är det inte enklast att bara bygla ledningen då?
Exakt. Lättare och man slipper rycka säkringen.
Bara dela kontaktstycket som går från mikrobrytaren i det högra huvlåset ut bakom den högra strålkastaren. Sen byglar man kretsen.

Bild

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]