Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleTh
Har haft min nya V90 (25 mil) i ca tre veckor och upplevt en del små irriterande detaljer jag inte förväntar mig av en bil i detta segment.
Dels satt högtalargallret på instrumentbrädan snett, ett hörn stack upp ovanför, ruggigt fult men var lätt åtgärdat. Sedan var det repor i lädret på ratten, som om någon har rispat med något vasst. Detta fanns på tre olika ställen och det är oskönt att hålla i skavet.

Under färd hör man ett skallrande från handtaget i taket på förarsidan. Hade liknande problem på min XC70 MY15 men det avhjälptes med att drog åt skruvarna men problemet kom tillbaka efter några månader.

Mailar min ÅF om detta men inte helt oväntat får man inget svar. Åker dit efter några dagar och visar det som jag stör mig på. Han tillkallar en tekniker för handtaget. Han i sin tur säger, jag ska slå lite på datorn på din bil, efter 2 minuter säger han att Volvo skall återkalla den för att åtgärda ett konstruktionsfel på innertaket. Samtliga bultar måste bytas då det finns en rapport om att de har gått av. Man måste alltså montera ner innertaket, ta loss airbag gardinerna och byta de där bultarna. Detta kommer att ta minst 2 dagar.

Är det inte sjukt dåligt av ÅF att inte nämna sånt vid leverans? Det kändes mer som en slump att jag fick information av detta än att frivilligt skulle meddela mig detta...

Någon annan som blivit kontaktade av Volvo gällande detta?
av uniformerad
PelleTh skrev:Har haft min nya V90 (25 mil) i ca tre veckor och upplevt en del små irriterande detaljer jag inte förväntar mig av en bil i detta segment.
Dels satt högtalargallret på instrumentbrädan snett, ett hörn stack upp ovanför, ruggigt fult men var lätt åtgärdat. Sedan var det repor i lädret på ratten, som om någon har rispat med något vasst. Detta fanns på tre olika ställen och det är oskönt att hålla i skavet.

Under färd hör man ett skallrande från handtaget i taket på förarsidan. Hade liknande problem på min XC70 MY15 men det avhjälptes med att drog åt skruvarna men problemet kom tillbaka efter några månader.

Mailar min ÅF om detta men inte helt oväntat får man inget svar. Åker dit efter några dagar och visar det som jag stör mig på. Han tillkallar en tekniker för handtaget. Han i sin tur säger, jag ska slå lite på datorn på din bil, efter 2 minuter säger han att Volvo skall återkalla den för att åtgärda ett konstruktionsfel på innertaket. Samtliga bultar måste bytas då det finns en rapport om att de har gått av. Man måste alltså montera ner innertaket, ta loss airbag gardinerna och byta de där bultarna. Detta kommer att ta minst 2 dagar.

Är det inte sjukt dåligt av ÅF att inte nämna sånt vid leverans? Det kändes mer som en slump att jag fick information av detta än att frivilligt skulle meddela mig detta...

Någon annan som blivit kontaktade av Volvo gällande detta?
Finns en hel tråd om innertaken, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=133244
av Flajjan
Min V90CC skallrade från instrumentpanelen, någonstans vid skämen, skallrar i bak och en massa andra saker som skall åtgärdas, jag har väntat i nästan 2 månader på en verkstadstid för detta.
Mittkonsollskallret avhjälpte jag själv, två hårda knutna nävar en var det tyst.. Resten av skiten är som det är. Taskig efterkontroll och byggkvalitet.
av Jacobsson
Jag fick hem brev från Volvo om att min var drabbad.
Hade ett besök inbokat redan så det gjordes på samma gång och tog 4h
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken och[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]