Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Själva grejen är väl att det lätt drar iväg när man inte vet exakt vad som är problemet.. Jag lämnade in bilen för felsökning och reparation, fick tillbaka bilen i omgångar utan att vi "stängde notan" så att jag kunde köra ett tag och se om problemet försvann. (Serviceteknikern bytte som sagt först tändstift.) När det inte blev speciellt mkt bättre lämnade jag in igen.. Kommer jag ihåg rätt byttes bränslepumpen då.. Det gjorde stor skillnad på gången med den misstände ändå då och då.. Då byttes spridarna och med det försvann hela problemet.
I och med att hela processen var för samma fel blev allt (förutom tändstift en som försäkringsbolaget inte ansåg vara en del av problemet.. Vilket dom nog hade rätt i) samma försäkringsärende och gick på den extraförsäkring jag tog ut vid köp av bilen. Skulle det inte gått på den hade det blivit på maskinskadeförsäkringen, där teknikern hade notering på vägmätarställningen första gången jag var inne med problemet som då var under 10k mil. Vilket gjorde att jag isåfall klarat mig med lägre summa än efter 10k, även om bilen under reparationstiden rullade över 10k.

Vad jag försöker säga är väl att du bör försöka se till att prata med teknikern om det och om vad du har för markinskadeförsäkring och hur man ev ska gå tillväga för att hitta problemet... :)
Användarvisningsbild
av Derank
CarlRo skrev:Jag kör inte på etanol, jag har bara provat någon gång. I och med att felet inte visar sig jämt, hur kan en verkstad veta felet, eller syns allt via felkoder? Om det skulle vara bränslepump eller spridare, vad kan det kosta, inte ska man väl behöva byta sånt på en Volvo som bara gått 10K mil, verkar ju sjukt. Kan det inte vara ett enklare fel?

Jag bytte spridare 2gg på 5000mil.

Men lämna in bilen istället, om du inet känner att du kan felsöka själv.
Användarvisningsbild
av Derank
Dry kan vara vad som helst. Bränslen tändning givare. Filter osv osv

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]