Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är en V70 2005 140hk.Håller på bli galen då jag inte kan komma på felet.När jag sakta gasar upp varven och vid ca 1300 varv så dippar varven ner till 500 och tändningen står på 23 grader.Når jag släpper gasen så går varven ner till 750 och normal tändpunkt.Detta gärna också att när jag gasar iväg från korsning så stryper den ner just när varven kommer dit så det blir ryckigt och köra iväg.Bilen går jämt och fint på tomgång och vid varv över 1500..kan det vara VVT drevet på insugs kammen eller vars ska jag börja leta..Tacksam för kommentarer kring detta.
Ehhm?
Varven sjunker från 1300 till 500, och går ner (upp?) till 750 när du släpper pedalen?
Eller sjunker varvet med 500 från 1300 (800) vid ett visst läge på pedalen?
Viss skillnad...

Faktum är att jag har känt i många, (och min egen) en mindre "flatspot" i gaspedalen om nån millimeter vid ungefär de motorvarven.
Flatspot = ett område inget händer.
Om man var superförsiktigt gick det att få varvet att sjunka lite, trots pyttelite ökad gas.
Den syntes inte, om man kollade på gaspedalens läge i systemet via OBD. Då ökade och sjönk pedalens läge så fint i %. Inget hoppande.
Min 2005'a blev mycket bättre (rent av helt bra) efter en gasspjällsrengöring.
Det var inte märkvärdigt smutsigt heller.....
kenken skrev:Jag har varit inne på defekt vvt drev...fick felkod Ecm640f ..har bytt kamlägesgivare.kamaxelgivare..fick en adationsvärde på kamaxel insug på 40.Beställde nytt vvt drev
Du har väl kollat magnetventilen som styr VVT?
Är det stopp i den, så blir ingen felkod på den.
Bara om det är brott i magnetspolen.

Jag hade och har inga felkoder, så du har nog annat fel än jag hade..
Nu har jag bytt vvt drev på insug..och fortfarande samma fel och felkod Ecm640f. ..bytt vevaxel givare. kamaxelgivare.vvt drev.kamställningsventil.Är hjälplös nu..kan det vara så att det är brott i kablaget till kamställningsventilen och den inte fungerar..hur mäter man det och vilka värden..
Och du har kollat att kamremmen är rätt inställd?

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]