Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har vi mer eller mindre bestämt oss, i höst ska jag och sambon (äntligen) köpa ny bil. Vi har siktet på en XC60, faceliftad modell är mitt krav, ett annat krav jag har är bensin och de växer ju som bekant inte på träd. Framförallt inte T5 som annars vore min definitiva go to eftersom den är billigare än T6 samt FWD (bor i närförort i Stockholm så AWD behövs knappast).

Dilemmat är, T6or finns det avsevärt fler av och där kanske man enklare kan "fynda" en kärra som gått en bit längre än motsvarande T5, då är det spontant givet att välja T6an. För pulver under huven vill jag ju ha samt smiles per gallon > miles per gallon. :lol:

Av vad jag kunnat läsa här på forumet så är dessa fåtaliga ägare med bensinmotorer väldigt nöjda. Det som gör mig osäker på är när bensinarna gick över till VEA-motorn, vad vi borde satsa på etc. Exempelvis, en 2016 VEA kanske är billigare i drift och allt det där men har ett inköpspris långt över en 2014 icke-VEA.

Jag behöver lite bollande av tankar gällande utrustning, vad som är bra att kontrollera och annat.
Hur ser den faktiska förbrukningen ut hos bilarna och vad som är rimliga siffror de (få) gånger man snålkör?
Fler frågor lär komma utmed vägen, men hinka gärna in era inputs på motorerna!
Varje gång jag räknar är det billigare med en törstig bil med lågt inköpspris än tvärtom. Vad kan det skilja mellan en T5 VEA och en T6 AWD, 3dl per mil? När du tittar på körcykelsiffror tänk på att VEA är en riktig cyclebeater och T6 AWD är byggd innan de fånigheterna började.

Kör du 1000 mil om året är det 4200kr=350kr i månaden...
Det är lite det jag inbillar mig också, utan någon vidare uträkning på det. Och du har ju haft rätt förr. ;)

Vi ligger omkring 1000 mil om året, i "värsta" fall 1500 så jag ser den kostnaden som högst försumbar, framförallt i relation till vad man får.

Jag är helsåld på Rich Java men visst fanns inte den till R-design?
av Mwi
Kör du runt 1000 mil/år så kommer aldrig driftkostnaderna bli någon stor utgift, det är värdeminskningen som blir den stora utgiften och jag tror en AWD suw kommer att hålla värdet bättre och det är ett måste på den biltypen enligt många även om man inte behöver det. Så satsa på en T6:a och eftersom du verkar ha lite önskningar på bilen så är det säkert lättare att hitta rätt i det större utbudet av T6:or så lycka till. Är du inte rädd för att importera så finns det ju ett hyfsat utbud i Tyskland :D
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... &ft=PETROL
Jag var i samma situation som ni, dvs. kort körsträcka per år. Det blev en T6 AWD MY 2014 eftersom vi inte hittade någon T5 som vi gillade, vilket betyder Rich Java eller blå (fruns favorit färg). Gjorde också motsvarande beräkning att en törstigare bil som är billigare i inköp är ett billigare alternativ i längden och dess utom roligare :).
Efter recond 170503 #1.jpg
Efter recond 170503 #1.jpg (1.34 MiB) Visad 1515 gånger
Mwi: Ja, alla punkter du tar upp har jag också funderat kring, framförallt det stora utbudet. Det som är trevligt i kråksången är att det verkar vara sällsynt med dåligt utrustade T6or. Första-köparen verkar nästan alltid haft deg till både motor och tillval, vilket ju är trevligt. :D

pdmlmember: Fy vad Rich Java gör sig bra på den modellen, även med de fälgarna. 10/10!
Jag är riktigt svag för Bursting Blue som väl kom framåt MY16. Idag har vi en väldigt blå bil vars färg både jag och sambon älskar. Bursting Blue är väl så nära man kan komma men det är lite för mycket liv i den, jag tror att jag hade tröttnat efter ett tag. Rich Java känns mer, hållbar på så sätt.
(Bild för referens)
Bild
Jag bytte från V40 T5 (vea) P* till V60 Polestar (6cyl, 350hk, awd) och trots att den deklarerade förbrukningen ska vara det dubbla på V60in så skiljer det i verkligheten ca 2dl/mil med min dagliga körning.

En så sen XC60 som möjligt med 6:a och Polestar borde vara den vinnande kombinationen för dig! 8)
XC90_Executive skrev:En så sen XC60 som möjligt med 6:a och Polestar borde vara den vinnande kombinationen för dig! 8)
Det är min nästa bil (om ett år ungefär), men någon bajsbrun blir det inte.
Helst röd eller grå med R-design...
av Göte
Är mycket nöjd med minT5a hade jag kört mer än 1500 mil hade jag tagit D4vea, och om jag bott på landet och ofta kört på oplogade vägar hade jag funderat på Awd. Men hade ändå stått över awd om man inte direkt känner ett behov av det för det är merkostnad i skatt serveice reparationer och att man inte kan byta tex ett enstaka däck.
av Göte
Tycker T6 är för dyr och värdeminskningen hög, skillnaden mot T5 är kompressorn som ger extra kraft på "låga" varv om jag fattat det rätt.. den och awd ger lite bättre acceleration vid rödljus racing, men man tröttnar snabbt på sånt. Över 30 kmh så är det inte så stor skillnad på T5 o T6. T5 är betydligt roligare att köra än diesel och billigare än T6
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&[…]