- ons 03 maj 2017, 18:14
Nu har vi mer eller mindre bestämt oss, i höst ska jag och sambon (äntligen) köpa ny bil. Vi har siktet på en XC60, faceliftad modell är mitt krav, ett annat krav jag har är bensin och de växer ju som bekant inte på träd. Framförallt inte T5 som annars vore min definitiva go to eftersom den är billigare än T6 samt FWD (bor i närförort i Stockholm så AWD behövs knappast).
Dilemmat är, T6or finns det avsevärt fler av och där kanske man enklare kan "fynda" en kärra som gått en bit längre än motsvarande T5, då är det spontant givet att välja T6an. För pulver under huven vill jag ju ha samt smiles per gallon > miles per gallon. :lol:
Av vad jag kunnat läsa här på forumet så är dessa fåtaliga ägare med bensinmotorer väldigt nöjda. Det som gör mig osäker på är när bensinarna gick över till VEA-motorn, vad vi borde satsa på etc. Exempelvis, en 2016 VEA kanske är billigare i drift och allt det där men har ett inköpspris långt över en 2014 icke-VEA.
Jag behöver lite bollande av tankar gällande utrustning, vad som är bra att kontrollera och annat.
Hur ser den faktiska förbrukningen ut hos bilarna och vad som är rimliga siffror de (få) gånger man snålkör?
Fler frågor lär komma utmed vägen, men hinka gärna in era inputs på motorerna!
Dilemmat är, T6or finns det avsevärt fler av och där kanske man enklare kan "fynda" en kärra som gått en bit längre än motsvarande T5, då är det spontant givet att välja T6an. För pulver under huven vill jag ju ha samt smiles per gallon > miles per gallon. :lol:
Av vad jag kunnat läsa här på forumet så är dessa fåtaliga ägare med bensinmotorer väldigt nöjda. Det som gör mig osäker på är när bensinarna gick över till VEA-motorn, vad vi borde satsa på etc. Exempelvis, en 2016 VEA kanske är billigare i drift och allt det där men har ett inköpspris långt över en 2014 icke-VEA.
Jag behöver lite bollande av tankar gällande utrustning, vad som är bra att kontrollera och annat.
Hur ser den faktiska förbrukningen ut hos bilarna och vad som är rimliga siffror de (få) gånger man snålkör?
Fler frågor lär komma utmed vägen, men hinka gärna in era inputs på motorerna!
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld