Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
V70BiFuel03 skrev:
Motörhead skrev:Delarna till AC:n i 850 var väl ännu sämre har jag för mig!
Jag hade tills alldeles nyligen problem med min ECC också. Den kylde som f-n (riktigt iskallt) en timme för att sen lägga av helt och hållet. Hittade en tråd här om att byta tempgivaren som sitter alldeles ovanför pedalerna (kallas tydligen ibland för evaporatortempgivare) och ny går den riktigt bra. 186kr och några minuters jobb.
Kan vara värt att prova innan du hostar upp en massa tusenlappar.

Ok, bra att veta.

Jag har ACC dvs ej ECC, har det någon betydelse? Har mitt system oxå en evaporatortempgivare ?
Den delen ska det nog inte vara någon skillnad på. Vet inte riktigt om det är någon skillnad på ACC och ECC annat än namnet. Kanske är ACC "manuell", dvs. du får själv ratta in värme/kyla?
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
ecc hette acc ibörjan på volvo 760 -82 till -84 sen bytte de nam till ecc

same shit different name som jänkarna säger 8)
av Tach
finns väl inte en enda V70N som har ACC?, svårt att tro det ...
Användarvisningsbild
av eiskall
Tach skrev:finns väl inte en enda V70N som har ACC?, svårt att tro det ...
Riktiga tidiga serier av S60 hade vanlig AC, så det lär finnas ett par V70N också, men knappast från MY03.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Tach skrev:finns väl inte en enda V70N som har ACC?, svårt att tro det ...
Nä, jag har väl missförstått själva benämningen....AC har jag i alla fall & nedan ser man (delvis) hur reglagen ser ut till skillnad från ECC reglagen.

Bild

Förövrigt så besökte jag min mek idag & det ska tydligen gå att byta magnetkopplingen på AC pumpen/kompressorn..... så det ska jag försöka med (då behöver systemet inte tömmas på kylmedium heller vilket är nice iom att man slipper den kostnaden). Återkommer med rapport på hur detta går.
av Motörhead
Det är vad som kallas manuell klimatanläggning. Den värme/kyla du väljer kör anläggningen vidare på oavsett om det blir varmt eller kallt i kupen. En Automatisk (med grader angivet på reglagen) håller ju samma temperatur jämt (ska göra i allafall).
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Motörhead skrev:Det är vad som kallas manuell klimatanläggning. Den värme/kyla du väljer kör anläggningen vidare på oavsett om det blir varmt eller kallt i kupen. En Automatisk (med grader angivet på reglagen) håller ju samma temperatur jämt (ska göra i allafall).
Aha, det verkar som att den förste ägaren snålat in på klimatanläggningen.... :(
Jaja, nästa bil får bli en med ECC......
av Pelle
Vad hände med tempgivarna ?
Du byter väl inte magnetkopplingen bara för att din mek sa att man kunde byta den istället för att byta hela kompressorn?

Hoppas din mek kunnat utesluta fel på tempgivarna annars rekommenderar jag att du letar rätt på en verkstad som kan läsa ut och diagnosticera vad som går snett .
Som sagt : att byta en tempgivare är mycket billigare än att börja byta kompressor eller magnetkopplingen.

(Du har motsvarande tempgivare även om du bara har AC och inte ECC )
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jodå, du har rätt Pelle.... Jag kommer inte att göra någonting innan jag kollat tempgivarna (eller rättare sagt fått tag på någon som kan ta sig en titt på det). Min mek kunde inte kolla detta men det är ju bra att veta att om det nu inte är tempgivarna att det går att lösa med magnetkopplingen (det kan min mek fixa).

Tack alla för förslagen & hjälpen ! :)

Återkommer som sagt med info när det hela har löst sig.
av Motörhead
för att byta nämnda tempgivare, ta bort panelen ovanför pedalerna (2 torxskruvar) och titta sen upp ovanför gaspedalen. Där sitter en vit burk där det går in 2 (eller 3, kommer inte ihåg) tunna kablar. Det är bara att lirka ut hela givaren (är ca. 1 decimeter lång ungefär) och ta loss kontakten på den, plugga in den nya givaren och tryck tillbaks in i plastburken. Klart!
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]