Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#116649
Körde in till en AC specialist eftersom jag misstänkte att AC´n behövde fyllas på..... men, naturligtvis så var det ingenting så enkelt som det.

Det förhåller sig så att när jag startar bilen & kör iväg så kyler AC´n bra för att efter en stund sluta kyla.

Så, enligt AC specialisten så var det AC kompressorn som slutade/stannade efter en stund. Enligt specialisten ett vanligt problem på V70n 01 - framåt (osäker på om de fixat problemet på de senaste modellerna). Fick oxå veta att kompressorn i 850 modellerna fungerade klockrent jämfört med alla problem V70n modellernas kompressor ställt till med.
Varför denna försämring ? Uppenbarligen så har Volvo (för att pressa kostnaderna) lagt ut tillverkningen av kompressorer till Polen. Volvo har tydligen gått igenom tre olika serier/modeller av kompressor till V70n just därför att kvaliteten är skit :x :evil: .

Vad skulle specialisten ha för att fixa en ny kompressor + delar + installation ? Över 9000kr ur min personliga ficka, för ett problem som Volvo indirekt orsakat iom att de fan inte kan hålla uppe kvalitetskontrollen på de produkter som underleverantörerna producerar.

Nä, jag betalade inte några 9k utan får ta & fixa detta på annat sätt, men det kommer lik förbannat att kosta mig tusenlappar.


Någon annan som haft samma problem?
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#116669
På vilka grunder sa den s.k. specialisten att det va kompressorn som va trasig?

Det sitter ett litet galler på din AC panel, ett litet litet kanske 1 Kvcm. -Innanför gallret sitter det en givare som känner av temperaturen inne i kupèn.
Givaren brukar bli full med damm o skit som sätter igen sensorn, vilket i sin tur leder till att AC.n slår av eller på lite som den vill tyvärr.

Du kanske borde ta och suga rent eller blåsa lite lätt med tryckluft där i sensorhålet och sen testa AC.n på nytt!?
Det KAN ju faktiskt vara så att sensorn är täppt med damm, och då är det ju lätt fixat!

Tycker iallafall du ska testa detta innan du reparerar din kompressor som kanske är felfri :wink:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#116670
VolvoBengan skrev:På vilka grunder sa den s.k. specialisten att det va kompressorn som va trasig?

Det sitter ett litet galler på din AC panel, ett litet litet kanske 1 Kvcm. -Innanför gallret sitter det en givare som känner av temperaturen inne i kupèn.
Givaren brukar bli full med damm o skit som sätter igen sensorn, vilket i sin tur leder till att AC.n slår av eller på lite som den vill tyvärr.

Du kanske borde ta och suga rent eller blåsa lite lätt med tryckluft där i sensorhålet och sen testa AC.n på nytt!?
Det KAN ju faktiskt vara så att sensorn är täppt med damm, och då är det ju lätt fixat!

Tycker iallafall du ska testa detta innan du reparerar din kompressor som kanske är felfri :wink:

Aha, då ska jag be min mek ta & göra det du föreslog.
Tackar för förslaget VolvoBengan !
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#116677
V70BiFuel03 skrev:
VolvoBengan skrev:På vilka grunder sa den s.k. specialisten att det va kompressorn som va trasig?

Det sitter ett litet galler på din AC panel, ett litet litet kanske 1 Kvcm. -Innanför gallret sitter det en givare som känner av temperaturen inne i kupèn.
Givaren brukar bli full med damm o skit som sätter igen sensorn, vilket i sin tur leder till att AC.n slår av eller på lite som den vill tyvärr.

Du kanske borde ta och suga rent eller blåsa lite lätt med tryckluft där i sensorhålet och sen testa AC.n på nytt!?
Det KAN ju faktiskt vara så att sensorn är täppt med damm, och då är det ju lätt fixat!

Tycker iallafall du ska testa detta innan du reparerar din kompressor som kanske är felfri :wink:

Aha, då ska jag be min mek ta & göra det du föreslog.
Tackar för förslaget VolvoBengan !
Mek???
Fixa man ju själv på ca 1 min med damsugaren
#116680
V70BiFuel03 skrev:Körde in till en AC specialist eftersom jag misstänkte att AC´n behövde fyllas på..... men, naturligtvis så var det ingenting så enkelt som det.

Det förhåller sig så att när jag startar bilen & kör iväg så kyler AC´n bra för att efter en stund sluta kyla.

Så, enligt AC specialisten så var det AC kompressorn som slutade/stannade efter en stund. Enligt specialisten ett vanligt problem på V70n 01 - framåt (osäker på om de fixat problemet på de senaste modellerna). Fick oxå veta att kompressorn i 850 modellerna fungerade klockrent jämfört med alla problem V70n modellernas kompressor ställt till med.
Varför denna försämring ? Uppenbarligen så har Volvo (för att pressa kostnaderna) lagt ut tillverkningen av kompressorer till Polen. Volvo har tydligen gått igenom tre olika serier/modeller av kompressor till V70n just därför att kvaliteten är skit :x :evil: .

Vad skulle specialisten ha för att fixa en ny kompressor + delar + installation ? Över 9000kr ur min personliga ficka, för ett problem som Volvo indirekt orsakat iom att de fan inte kan hålla uppe kvalitetskontrollen på de produkter som underleverantörerna producerar.

Nä, jag betalade inte några 9k utan får ta & fixa detta på annat sätt, men det kommer lik förbannat att kosta mig tusenlappar.


Någon annan som haft samma problem?
Då anser jag att den "Specialisten" är ute o cyklar :???:
Har inte varit med om ett enda kompressorbyte på V70N sen den kom.
O jag har sett måååååånga V70N kan jag säga.

Desto vanligare är det med damm i kupetempgivaren eller fel på Evapuratortempgivaren.
I ditt fall tror jag mer på Evapuratortempgivaren dock
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#116683
Gott & höra lite andra förslag, man blir ju lite hoppfull att det inte ska vara fel på kompressorn.
Jag ska till min mek imorgon för att sätta på vingen på bakluckan & då ska jag be honom kolla på det ni har nämnt.

Tack för tipsen!
av Motörhead
#116702
Delarna till AC:n i 850 var väl ännu sämre har jag för mig!
Jag hade tills alldeles nyligen problem med min ECC också. Den kylde som f-n (riktigt iskallt) en timme för att sen lägga av helt och hållet. Hittade en tråd här om att byta tempgivaren som sitter alldeles ovanför pedalerna (kallas tydligen ibland för evaporatortempgivare) och nu går den riktigt bra. 186kr och några minuters jobb.
Kan vara värt att prova innan du hostar upp en massa tusenlappar.
Senast redigerad av 1 Motörhead, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#116704
Motörhead skrev:Delarna till AC:n i 850 var väl ännu sämre har jag för mig!
Jag hade tills alldeles nyligen problem med min ECC också. Den kylde som f-n (riktigt iskallt) en timme för att sen lägga av helt och hållet. Hittade en tråd här om att byta tempgivaren som sitter alldeles ovanför pedalerna (kallas tydligen ibland för evaporatortempgivare) och ny går den riktigt bra. 186kr och några minuters jobb.
Kan vara värt att prova innan du hostar upp en massa tusenlappar.

Ok, bra att veta.

Jag har ACC dvs ej ECC, har det någon betydelse? Har mitt system oxå en evaporatortempgivare ?
Användarvisningsbild
av MartinS
#116757
V70BiFuel03 skrev:
Motörhead skrev:Delarna till AC:n i 850 var väl ännu sämre har jag för mig!
Jag hade tills alldeles nyligen problem med min ECC också. Den kylde som f-n (riktigt iskallt) en timme för att sen lägga av helt och hållet. Hittade en tråd här om att byta tempgivaren som sitter alldeles ovanför pedalerna (kallas tydligen ibland för evaporatortempgivare) och ny går den riktigt bra. 186kr och några minuters jobb.
Kan vara värt att prova innan du hostar upp en massa tusenlappar.

Ok, bra att veta.

Jag har ACC dvs ej ECC, har det någon betydelse? Har mitt system oxå en evaporatortempgivare ?
ACC = automatic cruise controll
ECC = electronic climate controll

/Martin
Användarvisningsbild
av K5054
#116761
ACC och ECC avser väl samma sak, bara olika förkortningar. ACC = Automatic Climate Control ECC = Electronic Climate control.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]