Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SupaBeast
Har haft ett problem en längre tid med bakluckan på vår V70 från 2001.

Alla dörrar låser och låser upp som de skall, men bakluckan låser inte. Kollat säkring, bytt hela låset och kollat efter trasiga kablar ändå fungerar det inte. Varken låser eller låser upp. Provat att koppla ström till + och - stiften och då funkar låset. Men monterad fungerar det inte. Var en kabel som såg lite klämd ut så den klippte jag och lödde ihop, hjälpte dock inte.

Frågan är då, finns det ett specifikt relä till bakluckans lås eller går den på samma som bakdörrarna?

Annars får jag prova byta hela kabelstammen från bakre stolpens kontakt. Någon som gjort det? Är det bökigt?
av andersuw
Ja det finns ett särskilt relä för låsning av bakluckan i bakre elcentralen (REM, Rear Electronic Module), närmare bestämt det som sitter i position RMI20. Eftersom du verkar ha uteslutit andra möjligheter kan det mycket väl vara det reläet det är fel på. Det finns också ett särskilt relä för upplåsning av bakluckan i reläplats RMI19. Det är ju osannolikt att det blivit fel på båda samtidigt. Men det är ju också omöjligt för bilen att låsa upp om man inte lyckats låsa först. Vet inte om du testat att låsa genom att pilla på själva låskistan i samband med att du bytte den.

Du måste ta bort klädsel panelen på vänster sida i bagageutrymmet för att komma åt reläerna. När du väl har dem framför dig är RMI19 den femte och RMI20 den sjätte reläplatsen ovanifrån i den långa kolumnen av reläer längst till vänster (inte den korta kolumn som sitter allra längst till vänster). Du kan troligen testa om reläet är boven i dramat utan att först köpa ett nytt. Bara att på prov norpa ett relä från annan plats som är likadant (se märkning på själva reläet) och sätta det i RMI20 istället för det som nu sitter där.

Om det inte är reläfel är det sannolikt kabelfel. Enklaste sättet att avgöra om du har kabelfel är att mäta resistansen i kablarna mellan bakre elcentralen och låset. Om det är kabelfel behöver du nog inte byta kabelstammen utan bara laga den. Avskavda kablar vid gångjärnsöverföringen till bakluckan är ett ganska vanligt fel på V70N som hängt med ett tag.
Jag har samma problem med låset på min XC60 -14. Har kollat kablage o sökt ev jordfel, men defroster o v-torkare fungerar
Så jag ska gå på felsökning av reläerna, innan jag ev byter låsmotor.

Men innan låsproblemet dök upp så började el-motorerna till bakluckan strula
Bakluckan går upp om jag trycker på nyckelknappen eller på lucköppnarknappen i bakluckan
Men den stannar ej i max-läget, utan faller ner helt el halvvvägs, oftast helt ner igen.
Så jag undrar om det finns något relä som har med uppe-hållar-funktionen att göra ?
Eller om jag måste byta båda el-öppnarna ?

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]