- mån 17 apr 2017, 22:03
andersuw skrev:Där brukar det vara tjockt. Sassnitz och sedan A9 Berlin - Munchen har jag haft mycket bättre tur med, körde tempo-lopp mot en M5 som låg i 240 mest hela tiden.Perra83 skrev:Körde till Nürburgring för ett par år sedan. Övernattade bla i Köln. Tyckte att det var många sträckor där det inte fanns några hastighetsskyltar. När TomTom GPS med TMC slutade visa hastighet höll vi rätt hög hastighet. Stäckan Köln och Kiel tog inte många timmar.Jag skulle tro att runt hälften av Autobahn inte har någon hastighetsbegränsning. Men det betyder ju inte alls att du alltid kan räkna med att köra fort ens på de sträckorna. Väldigt ofta är trafiken så tät att man (i alla fall jag) ger upp innan man ens börjat. På den väg jag vanligen kör söderut (A1 från Puttgarden till Hamburg, A7 till Würzburg och sedan A81 till Stuttgart finns vanligen bara två sträckor, båda kortare än 10 mil, där man vanligen kan dra på lite mer om man vill: A1 alldeles i början där det inte är så mycket annat än gränstrafiken och A81 mellan Würzburg och Heilbronn som bara är måttligt stora städer och där långdistanstrafiken inte heller är jättelik.
Mötte många olyckor men kom aldrig ifatt någon. Då var det värre runt ringen. Banan stängdes av i flera timmar. Så småvägarna och någon by omkring hann vi se i banpreppade hyrbilen.
Kör man bara några timmar kan man ibland ha flyt och komma rätt fort fram. Men kör man en hel dag, som vi vanligen gör (90 à 100 mil), korkar det igen förr eller senare och den där tjusiga siffran för genomsnittshastighet som man ett tag hade far all världens väg.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.