Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Körde till Nürburgring för ett par år sedan. Övernattade bla i Köln. Tyckte att det var många sträckor där det inte fanns några hastighetsskyltar. När TomTom GPS med TMC slutade visa hastighet höll vi rätt hög hastighet. Stäckan Köln och Kiel tog inte många timmar.
Mötte många olyckor men kom aldrig ifatt någon. Då var det värre runt ringen. Banan stängdes av i flera timmar. Så småvägarna och någon by omkring hann vi se i banpreppade hyrbilen.
Jag skulle tro att runt hälften av Autobahn inte har någon hastighetsbegränsning. Men det betyder ju inte alls att du alltid kan räkna med att köra fort ens på de sträckorna. Väldigt ofta är trafiken så tät att man (i alla fall jag) ger upp innan man ens börjat. På den väg jag vanligen kör söderut (A1 från Puttgarden till Hamburg, A7 till Würzburg och sedan A81 till Stuttgart finns vanligen bara två sträckor, båda kortare än 10 mil, där man vanligen kan dra på lite mer om man vill: A1 alldeles i början där det inte är så mycket annat än gränstrafiken och A81 mellan Würzburg och Heilbronn som bara är måttligt stora städer och där långdistanstrafiken inte heller är jättelik.

Kör man bara några timmar kan man ibland ha flyt och komma rätt fort fram. Men kör man en hel dag, som vi vanligen gör (90 à 100 mil), korkar det igen förr eller senare och den där tjusiga siffran för genomsnittshastighet som man ett tag hade far all världens väg.
Där brukar det vara tjockt. Sassnitz och sedan A9 Berlin - Munchen har jag haft mycket bättre tur med, körde tempo-lopp mot en M5 som låg i 240 mest hela tiden.
av perhall
Alla som tycker att Volvos går bra i 200-250. Det är först i nya generationen det verkligen är så. En V70II går sämre i 200 än en tysk premiumbil.

Tyskland är ju enda landet i världen nästan (Afghanistan, Nordkorea, kanske nåt mer land) där man får köra mer än 140. Det påverkar såklart hur bilarna funkar i farter över 200. Minns när tyska ams 1994 testade Saab 900 och flera gånger lämnade in den för "Windgeräusche ab 210 km/h". Det kan inte ha hänt i nåt annat land. FInns också videos på nätet med "Windgeräusche ab 250 km/h" för andra bilar...
av andersuw
VolvoB20 skrev:Där brukar det vara tjockt. Sassnitz och sedan A9 Berlin - Munchen har jag haft mycket bättre tur med, körde tempo-lopp mot en M5 som låg i 240 mest hela tiden.
F.d. Östtyskland kan ha lite lägre trafikintensitet även enligt min erfarenhet. Men det beror ju lite på vart man skall om det är rätt väg eller inte. Sassnitzfärjan har alltid haft den nackdelen att den inte är någon verklig nattfärja. För kort helt enkelt. När vi har vägarna åt det hållet blir det numera Rostockfärjan istället. Troligen blir det så i år också eftersom vi har siktet inställt på Tjeckien. ;-)
av Gorban
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Men jag har också fixat det med 25 km/h i snitt med oääääääändliga köer ...... det är ju gott med en diesel som drar 0.6 l/timme på tomgång att man kan stå timtal i kö med AC och det drar bara några droppar...
Sant! Än viktigare är dock en bra GPS med TMC så att man kan åka runt köerna.
Numer är det RTTI som gäller för trafikinformation. Otroligt mycket mer detaljerad info om köer och hinder.
av andersuw
Tycker nog att TMC fungerar bra nog i Tyskland som det är, både vad snabbhet och detaljrikedom beträffar. När man ändå kan få problem, som t.ex. kring Hamburg vid rusningstid, beror det främst på att köerna bildas i ett skede då man redan är för nära för att hitta någon bra alternativ väg. Det finns trots allt bara ett begränsat antal broar över Elbe i Hamburgområdet och de blir snabbt alla smockfulla när trafiken "svämmar över".

I Sverige har jag dock inte haft mycket hjälp av TMC. Av någon anledning fungerar tjänsten inte alls lika bra här.

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]