Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Största risken är väl att bli av med fälgarna eller att en ruta krossas om tjuvarna ser något av värde i bilen, t.ex. väska.

Ligorna som stjäl hela bilar vill ha MB, BMW, Porsche och Audi av lyxigare modell. Ligorna som stjäl airbags, strålkastare m.m. smugglar ut dessa till Litauen och Polen för att reparera krockade bilar. Finns nog inte så många XC90 och V90 att laga där men desto fler MB och BMW.
av andersuw
Xanthopteryx skrev:Ungefär hur många nycklar modell modern volvonyckel (typ V90) rymmer den (utan presspassning)?
Har tyvärr ingen V90-nyckel att testa med men skall prova med min V70 PCC vid tillfälle. Tror du kan få in två utan problem men kanske inte tre. Jag köpte två påsar, en till varje nyckel. Kostar ju inte mycket.
av andersuw
Derank skrev:Jag tror ni oroar er för mycket. Det är ingen ferrari el Porsche. ...det är en Volvo
För egen del tror jag att du inte vet särskilt mycket om vare sig andras oro eller dess berättigande. Visst, stöldrisken är säkert större för en Ferrari eller Porsche men det betyder förstås inte att andra märken inte löper någon risk alls att drabbas. Det är ju också rätt lätt att utrusta bilen så att stöld försvåras, t.ex. med larm, nivåsensor till larmet, hjullås, laminerade rutor, märkta rutor och ett fodral att vid behov förvara keylessnyckeln i. Även om sådana åtgärder inte alltid förhindrar stöld ger de ju i många fall fördelar ändå om olyckan är framme. Om du t.ex. varken har hjullås eller nivåsensor till larmet och hjulen stjäls drabbas du hos Volvia inte bara av den vanliga självrisken utan en extra sådan på 5000 kr. Om du har både och behöver du däremot inte betala någon självrisk alls.
Användarvisningsbild
av Robbi
Någon som fått bilen stulen och fått en sämre av försäkringsbolaget. Jag tänker att det blir svårt att få samma spec och man tvingas på någon Kinesticskit?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
andersuw skrev:
Derank skrev:Jag tror ni oroar er för mycket. Det är ingen ferrari el Porsche. ...det är en Volvo
För egen del tror jag att du inte vet särskilt mycket om vare sig andras oro eller dess berättigande. Visst, stöldrisken är säkert större för en Ferrari eller Porsche men det betyder förstås inte att andra märken inte löper någon risk alls att drabbas. Det är ju också rätt lätt att utrusta bilen så att stöld försvåras, t.ex. med larm, nivåsensor till larmet, hjullås, laminerade rutor, märkta rutor och ett fodral att vid behov förvara keylessnyckeln i. Även om sådana åtgärder inte alltid förhindrar stöld ger de ju i många fall fördelar ändå om olyckan är framme. Om du t.ex. varken har hjullås eller nivåsensor till larmet och hjulen stjäls drabbas du hos Volvia inte bara av den vanliga självrisken utan en extra sådan på 5000 kr. Om du har både och behöver du däremot inte betala någon självrisk alls.
Jag har varken eller och är nöjd med det och oroar mig lnte
av andersuw
Derank skrev:
andersuw skrev:
Jag har varken eller och är nöjd med det och oroar mig lnte
Jag har både och oroar mig inte heller. Jag har också mindre skäl att göra det än du. :D
av andersuw
Robbi skrev:Någon som fått bilen stulen och fått en sämre av försäkringsbolaget. Jag tänker att det blir svårt att få samma spec och man tvingas på någon Kinesticskit?
Tror knappast du får en annan bil av försäkringsbolaget om bilen blir stulen och inte återfinns eller återfinns i ett skick som inte gör det lönt att laga den. Du får en summa pengar som skall motsvara bilens försäljningsvärde. Sedan är det upp till dig vad du vill göra med pengarna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
KrilleW skrev:
Det är ju knappast pundare som stjäl dyra bildelar för att köpa ny telefon, cigg eller tjack. Vi pratade organiserade ligor som gör miljontals kronor per år genom den här verksamheten.
Spelar det roll vem som stjäl, vilket tillstånd samt status i samhället tjuven har samt att de tjänar just miljoner eller inte så länge den drabbade blir av men delar eller mer? Knappast. Dessutom är det förvisso ligor som härjar alldeles för mycket men vart går ligornas och dess tjuvars "lön" till, vård och skola i Baltikum? :)
av Jacobsson
Xanthopteryx skrev:
Jacobsson skrev:För övrigt finns det olika typer av stöld och olika typer av banditer.
Jag jobbar med personskydd och fordonsspårning.
Volvos system är bra för att hindra småskurk att ta din nyckel eller försöka kapa signalen för att öppna. Pundare är svåra att stoppa då dessa oftast inte bryr sig om något..
När det kommer till ligor hjälper inte Volvos system då den enkelt tappar bilen om man stör ut GNSS som jag antar bara är GPS i Volvon. Jag kör VOC sim körjournal men har annat som stöldskydd.
Då ligger en stor del av intelligensen i själva systemet som slår larm om bilen blir utsatt för störning. Sen positionerad min bil med fyra olika GNSS, Sattellittnätet och även triangulering i gsm och 3G nätet.
Jag tror risken för kapning är liten idag och har det mest i min bil då man blir något paranoid i yrkesvalet.. och sen är det bra i visningssyfte..
Faktum är att volvo hamnade i botten med typ alla andra som har beröringsfria nycklar. Ingen match alls att kapa signalen, öppna och köra iväg. Det enda som skyddar är att ha nyckeln i någon form av radioblockerande material (t.ex. blypåse).
Det är i dag både relativt billigt och enkelt att lura GPS:en att den befinner sig var som helst, och frågan är hur du då skall kunna få systemet att fatta att det är stulet? Om GPS-signalen inte rör sig alls t.ex. Och dessutom, stör ut alla signaler så spelar det ingen roll för du kan ändå inte hitta bilen, oavsett hur mycket spårning du har.
Allt som kommunicerar via radiosignaler är ju tyvärr lätt att störa ut på något sätt.
Det räcker ju faktiskt rent krasst med att bara störa ut den signal som sänder att "Nu är jag stulen" så är problemet ur världen direkt.
inte riktigt.
Det är rätt i sak men vi har ett system som konstant pratar med bilens enhet, det är en separat dosa helt skild från bilens system.
Det skickar rapporter konstant och talar om en mängd data som analyseras av systemet på annan plats.
I sin tur larmar själva systemet/servern om vissa saker inträffar så som att täckningen går ner i rask takt där täckning brukar finnas osv.
Ja, slår man ut allt får vi bara se var bilen blev kapad, sen kommer vi få in stötvis med rapporter när bilen passerar täckning på wifi, GNSS, Sattelit, GSM 3G osv. alltid är det någonstans det finns täckning och vi hittar alltid det vi spårar (dock inte båtar..) bilar, lastbilar MC, traktor, större redskap och cyklar. Oftast står dessa föremål tillsammans med andra föremål som inte är spårade, det är en bonus!

Sen kommer inte alltid allt tillrätta, tyvärr.
det är också väldigt jobbigt när bara hjulen är borta såklart.. jag kör med DNA märkning på de flesta delarna, inte för att det kan spåras mer än när polisen spränger en liga kanske jag får tillbaka mitt.
av Pekå
KrilleW skrev:Tyvärr så är varken larm eller VOC någon garanti för något. I Volvobilar så är det inte interiören som är det mest intressanta för tjuvarna. Det är hjulen och alla R-designdelar. Lyfter man upp bilen korrekt så kommer larmet ändå inte reagera. Den här t.ex. larmade först då de sänkte ned bilen igen, och då är det redan försent.
stulet.jpg
Vilken fruktansvärt trist bild. Jag har dessvärre varit med om det två gånger. Första gången på vår V70 T5 I med 18 tummare nästa gång var det vår Bmw med 19 tum inkl rensad invändigt navi mm. Bilarna har stått precis utanför köksfönstret mitt emellan alla husen. Sista gången jag råkade ut för det så monterade vi ett vanligt Defa larm utöver Bmw vanliga larm.Så när man kommer till bilen så måste man larma av i två steg. Jag gjorde det på inrådan från BMW. De menade att det är svårare för tjuvarna att fånga upp två signaler efter varandra. Tjuvarna förväntar sig inte att det ska finnas ett extra larm.
-Trots bilden som talar sitt tydliga språk.. så tror jag att vi -90 serie ägare hittills varit förskonade. Men tiden är knapp snart kommer suget efter reservdelar till dessa bilar, när krockade 90 serier ska återbyggas upp på andra sidan Östersjön.
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]