Xanthopteryx skrev:Jacobsson skrev:För övrigt finns det olika typer av stöld och olika typer av banditer.
Jag jobbar med personskydd och fordonsspårning.
Volvos system är bra för att hindra småskurk att ta din nyckel eller försöka kapa signalen för att öppna. Pundare är svåra att stoppa då dessa oftast inte bryr sig om något..
När det kommer till ligor hjälper inte Volvos system då den enkelt tappar bilen om man stör ut GNSS som jag antar bara är GPS i Volvon. Jag kör VOC sim körjournal men har annat som stöldskydd.
Då ligger en stor del av intelligensen i själva systemet som slår larm om bilen blir utsatt för störning. Sen positionerad min bil med fyra olika GNSS, Sattellittnätet och även triangulering i gsm och 3G nätet.
Jag tror risken för kapning är liten idag och har det mest i min bil då man blir något paranoid i yrkesvalet.. och sen är det bra i visningssyfte..
Faktum är att volvo hamnade i botten med typ alla andra som har beröringsfria nycklar. Ingen match alls att kapa signalen, öppna och köra iväg. Det enda som skyddar är att ha nyckeln i någon form av radioblockerande material (t.ex. blypåse).
Det är i dag både relativt billigt och enkelt att lura GPS:en att den befinner sig var som helst, och frågan är hur du då skall kunna få systemet att fatta att det är stulet? Om GPS-signalen inte rör sig alls t.ex. Och dessutom, stör ut alla signaler så spelar det ingen roll för du kan ändå inte hitta bilen, oavsett hur mycket spårning du har.
Allt som kommunicerar via radiosignaler är ju tyvärr lätt att störa ut på något sätt.
Det räcker ju faktiskt rent krasst med att bara störa ut den signal som sänder att "Nu är jag stulen" så är problemet ur världen direkt.
inte riktigt.
Det är rätt i sak men vi har ett system som konstant pratar med bilens enhet, det är en separat dosa helt skild från bilens system.
Det skickar rapporter konstant och talar om en mängd data som analyseras av systemet på annan plats.
I sin tur larmar själva systemet/servern om vissa saker inträffar så som att täckningen går ner i rask takt där täckning brukar finnas osv.
Ja, slår man ut allt får vi bara se var bilen blev kapad, sen kommer vi få in stötvis med rapporter när bilen passerar täckning på wifi, GNSS, Sattelit, GSM 3G osv. alltid är det någonstans det finns täckning och vi hittar alltid det vi spårar (dock inte båtar..) bilar, lastbilar MC, traktor, större redskap och cyklar. Oftast står dessa föremål tillsammans med andra föremål som inte är spårade, det är en bonus!
Sen kommer inte alltid allt tillrätta, tyvärr.
det är också väldigt jobbigt när bara hjulen är borta såklart.. jag kör med DNA märkning på de flesta delarna, inte för att det kan spåras mer än när polisen spränger en liga kanske jag får tillbaka mitt.