Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1164177
Kolla så att en tidigare ägare inte "tjuvkopplat" bränslepumpen så att den har konstant ström. Om du tar ur säkringen för pumpen och den ändå går så har någon varit där och fibblat vilket försvårar felsökning i nuvarande läge

Mvh GK
#1164234
gnestakalle skrev:Kolla så att en tidigare ägare inte "tjuvkopplat" bränslepumpen så att den har konstant ström. Om du tar ur säkringen för pumpen och den ändå går så har någon varit där och fibblat vilket försvårar felsökning i nuvarande läge

Mvh GK
Kan med säkerhet säga att det inte är felet, allt på pumpar, tank mm är bytt av verkstad och har fungerat utan problem 1-2 år, tackar iaf för tipset.
Allinug skrev:Är det rätt tändstift som du har?

Min B230FD -93 går bäst med Volvos tändstift art.nr. 270746.
Jag har helt nya NGK BPR6ES i just nu som inte har gått något alls, men för säkerhetens skull så beställde jag originalstiften idag med, aldrig fel och ha backup ifall man vill testa.
#1164786
Jag har idag bytt oljetrycksgivaren till helt ny det var sista som går att byta på bilen.

Efter ovanstående så hade jag mätinstrumentet på stift 1 på tändspolen och jord och vid startläge så fick jag ungefär 20-24 VAC på utläsningen och det måste väl vara tecken på att tändstyrenheten, givare, och tändslutsteget fungerar som tänkt.

Fast ovanstående så vägrade den starta bilen.

Min tanke är ifall tändspolens högspänningsledning är pajj förr när vi testat med tändlampa innan så har den inte givit några utslag alls mellan tändspolens tändkabel som går till botten på fördelarlocket.

Kan tillägga att jag köpte tändspolen på kl-racing.se helt ny och tog kontaktbläcken från en gammal bosch tändspole, kan det vara så jävligt att nya tändspolen har redan pajjat införskaffades slutet 2016?

Antingen ovanstående som är fel eller så har fördelaren gått av eller pajjat så ingen tändning delas ut.

Väldigt tacksam för tips och råd om hur jag ska få min bil att ge gnista igen och starta.
#1164792
Tja konstigare saker har väl hänt än att en ny tändspole pajat. Men när du kollar gnista, prova med ett tändstift direkt på kabeln mellan tändspole och fördelarlock. Finns gnista där ligger ju felet i fördelaren. Det var så jag fick reda på att mitt nya fördelarlock från Biltema pajade efter 100 mil och jag glatt fick leta upp det gamla locket i soporna (stämplat 1998).
#1164800
En sak har jag inte sett i denna tråd, startgas, har du provat med det bara för att konstatera om tändningen verkligen inte fungerar.
Gör ren stiften först innan du provar.

Mvh GK
av rid54
#1164839
Enkel grundkontroll av tändningen (förslag till procedur):
1. Ta loss en tändkabel, sätt i ett löst stift och lägg mot jord (alltså chassie...). Gnista?
2. Koppla kabeln från tändspolen till ett tändstift, lägg mot jord. Gnista?
3. Koppla in en lampa (typ 12 V, 5-15W) i stället för tändspolens lågspänningssida. Lampan ska pulsera när man försöker starta.

Om inte 1 och 2 ger gnista, men lampan pulserar, är det troligen fel i tändspolen. Att mäta på tändspolen (eller tändstegets utgång, egentligen) med en modern mätare är vanskligt, eftersom de har så hög impedans och kan ge svårtolkade siffror (20 - 24 VAC som mätts upp är en underlig spänning i en vanlig bil). Om man har en gammal voltmeter med visare kan det vara ett bättre alternativ, men det är nästan bättre att mäta med en lampa, som drar lite ström, eftersom tändspolen ju drar en del ström. Jag vet att vissa förslag redan har tagits upp, men ändå...
#1164969
Tack för alla tips hittills.

Idag så bytte jag till en ny vevaxellägesgivare Bosch då den andra som kom från mekonomen inte kändes ok. Sedan skruvade vi ner fördelarlocket och det var helt rent och fint, kolen var helt och fjädringen på den var grön. Rotorn satt rätt och inget skit på den heller.

Provade även med rotorn på fördelaren och spridarkontakterna ur och veva motorn och den rörde sig så den är inte heller pajj. Därefter så mätte jag alla tändkablar och de var hela och jag mätte även fördelarlocket och dessa var full kontakt i och satte tillbaka väldigt noga och så de har kontakt.

Informationen jag gav tidigare när jag mätte upp stift 1 och jord för tändspolen vid startförsök så kan nog VAC vara inkorrekt då jag kör digitalmultimeter men den gav ju utslag så tändslutsteget verkar fungera.

Har ingen testlampa med två kablar skapad ännu det får jag se till att ordna i veckan, har inte testat stiften mot jord när man vevar heller det kommer jag under veckan även göra.

Dock så kan jag säga att det är stendöd gnista för motorn vevar på utan hinder men tänder inte över huvudtaget som att sekundärlindningen (högspänningsledningen) i tändspolen inte skickar något.

Har testat med stoboskoplampa på tändkablarna och den mellan tändspole och fördelare men helt stendött.

Det jag är inne på nu som kan vara fel är jordplintarna som jag har ordnat nya och som jag ska byta när jag får en helt ny LH 2.4 box med rätt nummer till bilen, i samma veva som detta arbete görs så kommer jag även installera Volvo originalstiften jag fick tips om.

Det andra jag är inne på är att något är fel med tändspolen från KL-Racing , så jag beställde nyligen en bättre begagnad original tändspole Bosch från bildelsbasen som jag kommer byta i samband med att jag gör ovanstående.

Har kollat felkoder i boxuttag 2 och 6 , jag fick bara 1-1-1 på båda (alltså inga felkoder).

Testat bara för att koppla ur LMM vid startförsök även om det inte ska spela någon roll.

Finns det verkligen ingen annan som stött på detta fenomen, när jag har fått och bytt och testat ovanstående då måste jag nästan säga att jag ger upp och kommer bogsera bilen till Volvo, vill helst inte det men jag måste få igång bilen :(
#1166297
rid54 skrev:Enkel grundkontroll av tändningen (förslag till procedur):
1. Ta loss en tändkabel, sätt i ett löst stift och lägg mot jord (alltså chassie...). Gnista?
2. Koppla kabeln från tändspolen till ett tändstift, lägg mot jord. Gnista?
3. Koppla in en lampa (typ 12 V, 5-15W) i stället för tändspolens lågspänningssida. Lampan ska pulsera när man försöker starta.

Om inte 1 och 2 ger gnista, men lampan pulserar, är det troligen fel i tändspolen. Att mäta på tändspolen (eller tändstegets utgång, egentligen) med en modern mätare är vanskligt, eftersom de har så hög impedans och kan ge svårtolkade siffror (20 - 24 VAC som mätts upp är en underlig spänning i en vanlig bil). Om man har en gammal voltmeter med visare kan det vara ett bättre alternativ, men det är nästan bättre att mäta med en lampa, som drar lite ström, eftersom tändspolen ju drar en del ström. Jag vet att vissa förslag redan har tagits upp, men ändå...
Under nedanstående tester så var spridarkontakterna urdragna så jag inte surar ner motorn (kanske lampan inte kan pulsera när dessa är urkopplade)?

1. Ingen gnista
2. Ingen gnista
3. Lampan lyser i tändläge II men vid start så pulserar den inte

Som jag skrivit tidigare så är tändstyrenheten (Bosch) bytt likaså tändslutsteget (KL-racing).

Jag bytte även båda jordplintar på vänster och höger sida i motorrrummet till helt nya och slängde de gamla (ingen skillnad).

Har ju även mätt upp själva kontakten till tändslutsteget som ni ser i första tråden och den ger ju korrekta värden.

För säkerhetens skull så har jag kört CRC Oxide Clean på tändslutstegets kontakt för att vara säker på bra kontakt.

Någon som har några fler tips eller stött på detta tidigare?

Till sist så inväntar jag en ny LH 2.4 box med rätt nummer inte fått det ännu.
av rid54
#1166316
Varifrån får tändsystemet (information för) tändimpulserna? Kamxelgivare eller hallgivare i fördelaren? Om inte strömmen till tändspolens lågspänningslindning pulserar, kan det inte bildas gnistor. Om man antar att den lindningen är OK (kan resistansmätas om anslutningarna lossas först, det ska vara låg resistans, ett par Ohm eller så), så kan det vara så att själva avbrytandet av strömmen i lågspänningslindningen inte funkar. Om tändslutstegen är OK, så återstår impulseringen, dvs den del av tändsystemet som bryter strömmen när en gnista ska bildas. Det är ju tändslutsteget som bryter, men det måste komma info om motorns rotation till tändsystemet. Ofta via kamaxelgivare eller en sensor i fördelaren.

Sen kan det möjligen vara värt att kontrollera att tändspolen har ordentlig jord, dvs det går att mäta upp förbindelse med chassi både från högspänningskontakten (flera kOhm) och lågspänningskontakten (+), där det som sagt bara är ett par Ohm.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]