rid54 skrev:Enkel grundkontroll av tändningen (förslag till procedur):
1. Ta loss en tändkabel, sätt i ett löst stift och lägg mot jord (alltså chassie...). Gnista?
2. Koppla kabeln från tändspolen till ett tändstift, lägg mot jord. Gnista?
3. Koppla in en lampa (typ 12 V, 5-15W) i stället för tändspolens lågspänningssida. Lampan ska pulsera när man försöker starta.
Om inte 1 och 2 ger gnista, men lampan pulserar, är det troligen fel i tändspolen. Att mäta på tändspolen (eller tändstegets utgång, egentligen) med en modern mätare är vanskligt, eftersom de har så hög impedans och kan ge svårtolkade siffror (20 - 24 VAC som mätts upp är en underlig spänning i en vanlig bil). Om man har en gammal voltmeter med visare kan det vara ett bättre alternativ, men det är nästan bättre att mäta med en lampa, som drar lite ström, eftersom tändspolen ju drar en del ström. Jag vet att vissa förslag redan har tagits upp, men ändå...
Under nedanstående tester så var spridarkontakterna urdragna så jag inte surar ner motorn (kanske lampan inte kan pulsera när dessa är urkopplade)?
1. Ingen gnista
2. Ingen gnista
3. Lampan lyser i tändläge II men vid start så pulserar den inte
Som jag skrivit tidigare så är tändstyrenheten (Bosch) bytt likaså tändslutsteget (KL-racing).
Jag bytte även båda jordplintar på vänster och höger sida i motorrrummet till helt nya och slängde de gamla (ingen skillnad).
Har ju även mätt upp själva kontakten till tändslutsteget som ni ser i första tråden och den ger ju korrekta värden.
För säkerhetens skull så har jag kört CRC Oxide Clean på tändslutstegets kontakt för att vara säker på bra kontakt.
Någon som har några fler tips eller stött på detta tidigare?
Till sist så inväntar jag en ny LH 2.4 box med rätt nummer inte fått det ännu.