- tor 05 jul 2007, 21:19
#114991
klisterlappen som sitter på lådan.
Lagret är säkert bra, det är bara det att det finns en tydlig spricka som
med största sannolikhet var där redan när den låg i paketet.
Frågan är: Finns det fler lager med sprickor? Det kan kosta livet på
ägaren och hans familj om det vill sig riktigt illa.
Jag har troligtvis alltid haft tur med mina lager för jag har nästan aldrig
bytt ett hullager. Jag var tvungen att byta bakhjulslager på en Volvo 140
en gång för länge sedan. Bilen hade bara gått strax över 60 000 mil och
då hade mätaren inte fungerat de tre sista åren....
Det var egentligen inte nödvändigt, den hade gått så i några år ennligt
föregående ägare, men jag tyckte det var pinsamt att köra omkring
med hörselskydd....
.
_lucifer_ skrev:En intressant fråga är vad det var för märke på lagret som gick sönder?!Lagret är av typen "no name" . Det står dock ett litet "Biltema" på
Köpte själv "billigt" lager till en tidigare bil, kollade så att det var ett SKF lager, så jag var mycket nöjd. Nästan 20% av orginalpriset, men samma fabrikat. Så jag tycker man gärna kan handla billigt så länge man kollar vad man köper.
Själv tycker jag Biltema ganska ofta har RIKTIGT dålig kvallitet på många saker, men då är det oftast på saker där man inte ser eller känner igen tillverkare, utan det står bara Biltema över hela kartong och reservdel.
Sen är det ju också allmänt känt att lager idag är konstruerade för att klara av så mycket som möjligt på så lite matrial som möjligt. Du har alltså inte samma marginaler som du hade tidigare.
Men å andra sidan har du större precision i tillverkningsprocessen än du hade förr, vilket medför att dom kan producera fler lager med mindre felprocent till billigare kostnader.
Men det verkar som om dom har väsentligt mycket kortare livslängd nu för tiden... Det är iaf min slutsatts av alla slitna lager på så gott som nya bilar.
klisterlappen som sitter på lådan.
Lagret är säkert bra, det är bara det att det finns en tydlig spricka som
med största sannolikhet var där redan när den låg i paketet.
Frågan är: Finns det fler lager med sprickor? Det kan kosta livet på
ägaren och hans familj om det vill sig riktigt illa.
Jag har troligtvis alltid haft tur med mina lager för jag har nästan aldrig
bytt ett hullager. Jag var tvungen att byta bakhjulslager på en Volvo 140
en gång för länge sedan. Bilen hade bara gått strax över 60 000 mil och
då hade mätaren inte fungerat de tre sista åren....
Det var egentligen inte nödvändigt, den hade gått så i några år ennligt
föregående ägare, men jag tyckte det var pinsamt att köra omkring
med hörselskydd....
.