Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
_lucifer_ skrev:En intressant fråga är vad det var för märke på lagret som gick sönder?!

Köpte själv "billigt" lager till en tidigare bil, kollade så att det var ett SKF lager, så jag var mycket nöjd. Nästan 20% av orginalpriset, men samma fabrikat. Så jag tycker man gärna kan handla billigt så länge man kollar vad man köper.

Själv tycker jag Biltema ganska ofta har RIKTIGT dålig kvallitet på många saker, men då är det oftast på saker där man inte ser eller känner igen tillverkare, utan det står bara Biltema över hela kartong och reservdel.

Sen är det ju också allmänt känt att lager idag är konstruerade för att klara av så mycket som möjligt på så lite matrial som möjligt. Du har alltså inte samma marginaler som du hade tidigare.
Men å andra sidan har du större precision i tillverkningsprocessen än du hade förr, vilket medför att dom kan producera fler lager med mindre felprocent till billigare kostnader.
Men det verkar som om dom har väsentligt mycket kortare livslängd nu för tiden... Det är iaf min slutsatts av alla slitna lager på så gott som nya bilar.
Lagret är av typen "no name" . Det står dock ett litet "Biltema" på
klisterlappen som sitter på lådan.

Lagret är säkert bra, det är bara det att det finns en tydlig spricka som
med största sannolikhet var där redan när den låg i paketet.

Frågan är: Finns det fler lager med sprickor? Det kan kosta livet på
ägaren och hans familj om det vill sig riktigt illa.

Jag har troligtvis alltid haft tur med mina lager för jag har nästan aldrig
bytt ett hullager. Jag var tvungen att byta bakhjulslager på en Volvo 140
en gång för länge sedan. Bilen hade bara gått strax över 60 000 mil och
då hade mätaren inte fungerat de tre sista åren....
Det var egentligen inte nödvändigt, den hade gått så i några år ennligt
föregående ägare, men jag tyckte det var pinsamt att köra omkring
med hörselskydd....

.
Användarvisningsbild
av greeeken
linnar skrev:
_lucifer_ skrev:En intressant fråga är vad det var för märke på lagret som gick sönder?!

Köpte själv "billigt" lager till en tidigare bil, kollade så att det var ett SKF lager, så jag var mycket nöjd. Nästan 20% av orginalpriset, men samma fabrikat. Så jag tycker man gärna kan handla billigt så länge man kollar vad man köper.

Själv tycker jag Biltema ganska ofta har RIKTIGT dålig kvallitet på många saker, men då är det oftast på saker där man inte ser eller känner igen tillverkare, utan det står bara Biltema över hela kartong och reservdel.

Sen är det ju också allmänt känt att lager idag är konstruerade för att klara av så mycket som möjligt på så lite matrial som möjligt. Du har alltså inte samma marginaler som du hade tidigare.
Men å andra sidan har du större precision i tillverkningsprocessen än du hade förr, vilket medför att dom kan producera fler lager med mindre felprocent till billigare kostnader.
Men det verkar som om dom har väsentligt mycket kortare livslängd nu för tiden... Det är iaf min slutsatts av alla slitna lager på så gott som nya bilar.
Lagret är av typen "no name" . Det står dock ett litet "Biltema" på
klisterlappen som sitter på lådan.

Lagret är säkert bra, det är bara det att det finns en tydlig spricka som
med största sannolikhet var där redan när den låg i paketet.

Frågan är: Finns det fler lager med sprickor? Det kan kosta livet på
ägaren och hans familj om det vill sig riktigt illa.

Jag har troligtvis alltid haft tur med mina lager för jag har nästan aldrig
bytt ett hullager. Jag var tvungen att byta bakhjulslager på en Volvo 140
en gång för länge sedan. Bilen hade bara gått strax över 60 000 mil och
då hade mätaren inte fungerat de tre sista åren....
Det var egentligen inte nödvändigt, den hade gått så i några år ennligt
föregående ägare, men jag tyckte det var pinsamt att köra omkring
med hörselskydd....

.

Kan du verkligen ha haft en sådan otur att du fick ett måndags ex av lagret?
av S60AWD2.5T
Och bilen har inte utsatts för våld mot hjulet en tid innan det brast?
Att sprickan skulle blivit i tillverkningen är ju konstigt, eller?

Vid liknande fel i bultförband och material är det ofta överbelastning vid ett tillfälle som orsakar spricka/försvagning för att senare brista.

Nej jag anklagar inte utan undrar bara!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
S60AWD2.5T skrev:Och bilen har inte utsatts för våld mot hjulet en tid innan det brast?
Att sprickan skulle blivit i tillverkningen är ju konstigt, eller?

Vid liknande fel i bultförband och material är det ofta överbelastning vid ett tillfälle som orsakar spricka/försvagning för att senare brista.

Nej jag anklagar inte utan undrar bara!!!!!!!!!!
Sprickbildning i stålkonstruktioner är inget ovanligt. Det är därför vissa saker röntgas innan dom åker av produktionsbandet.

Vet inte exakt hur lagren tillverkas mer än att det är ett ganska hårt material vilket kräver en del tillsattser, som jag inte vet vad dom heter alla. Och ju hårdare stål detso lättare bildas sprickor om dom inte bearbetas med rätt metoder.

Det är bl.a. en anledning till att jag väljer t.ex. SKF när jag köper ett lager. Jag inbillar mig själv att dom vet vad dom pysslar med! ;)
av linnar
greeeken:
Jag hoppas att det var ett Måndagsex, eller ännu bättre, ett årsex.

S60AWD2.5T:
Bilen brukas av en kvinna i 30 årsåldern som kör mycket lungt men
ändå på ett säkert sätt utan att ta risker. Jag tror knappast hon skulle
förorsaka något så kraftfullt mot lagret att det spricker.
Jag tar det absolut inte som en anklagelse, det är helt ok att undra.

Förr i tiden när mankörde steetracing kunde man höja spårvidden
med upp mot 200mm. Det hände då och då att man körde i någon
skarp kant eller så i upp mot 200km/t. Lagren höll alltid.
För att ett lager skall brista vid forcerad körningkommer troligtvis
fälgen att gå sönder först. lagren får helt enkelt inte vara så dåliga
så att dom överhuvudtahget kan gå sönder. Däremot skall dom kunna
deformeras. Jag talar alltså nu om lager av typen som sitter på S80.
Andra lager som inte också har en bärande funktion mer än att
den bär bilens tyngd i lagerbanan kan vara av ett material som först
brister.
av Mikael-71
Det finns ett par tänkbara orsaker förutom rent fabrikationsfel.

Nr1 Skit bakom lagret. Runt det gamla lagret så finns det skit och ärgad aluminium. Jag har rengjort med en fil plant mot ytan och stämjärn jag skrapat försiktigt med. Blir det skit bakom så bryter det ordentligt med grejorna.

Nr2. Har man dragit rätt. Inte bara moment utan dragit emot lagret runt om med lite känsla innan man börjar dra med moment.

Tror inte på någon av de ovanstående utan på fabrikationsfel. Måndagsexemplar helt enkelt. Sådana här grejor är masstillverkning och ska man hålla konkurenskraftiga priser så är kontroller obefintliga eller under hård tidspress. Då kan sådant här slinka genom

Men det är uselt att ni inte fått något svar. En sådan här grej ska innebära omedelbar åtgärd från biltemas sida.

Jag köper gärna avgassystem till tantens Ford på biltema. Jag handlar båtgrejor, skruv, fiskewobbler och en del verktyg. Har inte köpt ett undermåligt verktyg där, men då väljer jag bort sånt som inte ser ok ut. Skruv, såväl träskruv som rostfria skruv till båten är kalaskvalitet och billigt. Köpte på järnhandeln 10st rostfria med brickor o mutter. Ville ha snyggare kullerförs skalle men fick planförs och fult spår. De såg skit ut o kostade precis under 100kr. Av dom 10 så var det gängpaj på 2st. På biltema så fick jag kullerförs philipsskalle med mutter och brickor för ca 30kr för 25st. De ser 1000% bättre ut och har aldrig sett en defekt gänga på dom. Träskruvarna och byggbeslag är kalas. Verktygen som jag köpt har varit perfekta, men då finns det också saker jag inte skulle köpa. Torkarblad har jag köpt där i 15års tid. Har haft så många diskusioner med bekanta om det. För 20-40kr styck så kan jag byta 2ggr per år och på så vis ha fina torkare för jämnan. Sista tiden så har jag tagit o bytt gummit. Har hört kommentarer, det syns ju att det är originalblad. Så här fint hade aldrig ett biltema gått....... ;-)

Innan parallellimporten försvann så sålde ju faktiskt Biltema märkesoljor, Bosh extraljus, NGK tändstift mm för priser långt under vad de kostade i övriga handeln.

Men hjullager, styrleder, oljefilter skulle jag aldrig köpa där till någon bil. Har varit med i en bil när ett framhjulslager skär. Vi hann inte med o göra ett skit utan åkte rakt in på en villatomt i 40km/tim. I 100km/tim och möte så är det inte så kul ifall det skär i vänster fram eller kanske en bergvägg på höger sida. En polare fick en styrled som brast på landsvägen. Körde i diket precis efter han åkt under en viadukt. 0,5sek så hade han suttit i betongväggen.

Mikael
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja men vem säger att Volvos lager är bättre när många klagat på dom.
av TomZaj
Spelar ingen roll var du köper grejer ifrån, finns ingen fabrik i världen som har serieproduktion som kan lova 0-fel finns alltid en chans att det slinker igenom en felaktig detalj, oftast så är det den mänskliga faktorn som står för felen. Visst köper du en vara som kostar det tiodubbla eller mer typ så bör ju kontrollen vara bättre, men hur vet vi det? Har själv varit med och tillverka detaljer till ett välkänt märke i fordonsbranchen samtidigt så tillverkade vi samma detalj till piratmarknaden, ändrade bara artikelnr: samma kontroll på bägge delarna. skillnaden i pris är ju oftast att någon måste ju betala utvecklingskostnaderna och det står ju originalet för :wink: .
Användarvisningsbild
av Funk
Dom har i alla fall varit väldigt dåliga slitagemässigt tidigare, undrar om dom inte har nya specar nu. Men hursomhelst så har jag nog aldrig sett eller hört om något som havererat så totalt, definitivt inte så snart efter byte..

/Thomas
Användarvisningsbild
av greeeken
Funk skrev:
Dom har i alla fall varit väldigt dåliga slitagemässigt tidigare, undrar om dom inte har nya specar nu. Men hursomhelst så har jag nog aldrig sett eller hört om något som havererat så totalt, definitivt inte så snart efter byte..

/Thomas
Som nämts innan så kan det hända alla bilar oavsett märke , oavsett om de volvos biltemas mekonomens med mera.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]