Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Äh, ts har ju fått svar på frågorna nu :)

Vilka skulle nackdelarna vara? Nu pratar vi ju inte om jättestora skillnader i kapacitet. Det kanske är 90-100 Ah istället för 80 i och med begränsningen i yttermått.
av Xanthopteryx
andersuw skrev:Ja när jag ser på hur den är inkopplad verkar du ha rätt i det. Verkar alltså inte vara något annat än en vanlig voltmeter. Och då kan man kanske lika gärna köpa en sån här lite mera low-tech variant: ;-)

http://www.ebay.com/itm/132050832349?_t ... EBIDX%3AIT

En ELM327-klon och lämplig app till smartphonen går ju också bra. Jag har båda liggandes i bilen, tillsammans med en multimeter förstås, i den händelse man får behov av att titta närmare på saker och ting. ;-)

Den övervakning för start/stopp-systemet som jag nämnde (BMS) mäter dock faktiskt strömflödet till/från batteriet. Man får bara se till att koppla en extern laddare rätt (via jordpunkt på bilen, inte direkt via minuspolen) för att det inflöde den ger upphov till skall registreras.
Skillnaden är att den gör någon form av beräkning. När du kör till exempel så laddas det och det är omöjligt att säga hur det ser ut. När du stannar likaså. Det dröjer ett bra tag innan det stabiliserat sig. När du låser upp och öppnar bilen likaså, kan påverka mycket med all extra belastning.

Den där visar någon form av beräkning baserat på spänning och temperatur över tid. Jag vet inte hur men om jag kör kan kapaciteten öka något, som sig bör, men går inte till 100% bara för att spänningen ligger på 14,4 volt.

Än så länge är jag extremt nöjd. Det jag saknar är en graf av temperaturvariationen, men torde gå att få till som uppdatering i appen.

Råd angående batteri:
Se till att polerna sitter på samma sätt så sladdarna räcker...
av andersuw
Kan efter att ha tittat runt på cteks hemsida inte hitta något som tyder på att det finns någon form av temperaturmätning. Sedan kan det hända att apparaten försöker utnyttja den spänningsmätning den utför på ett smart sätt. Men det är rätt begränsat vad man med säkerhet kan få reda på genom att bara mäta spänningen.
av Xanthopteryx
andersuw skrev:Kan efter att ha tittat runt på cteks hemsida inte hitta något som tyder på att det finns någon form av temperaturmätning. Sedan kan det hända att apparaten försöker utnyttja den spänningsmätning den utför på ett smart sätt. Men det är rätt begränsat vad man med säkerhet kan få reda på genom att bara mäta spänningen.
När jag kopplar upp mig får jag realtidvärde på volt och temp.
av andersuw
Dom tar nog tempen via volten. ;-) Jag skojar lite. Men det är samtidigt ett faktum att du kan hålla kolla på både volten och tempen och andra ting bättre/effektivare på andra sätt numera. Kul app men inget jag skulle betala för. ;-)
av Xanthopteryx
andersuw skrev:Dom tar nog tempen via volten. ;-) Jag skojar lite. Men det är samtidigt ett faktum att du kan hålla kolla på både volten och tempen och andra ting bättre/effektivare på andra sätt numera. Kul app men inget jag skulle betala för. ;-)
Berätta gärna vilka.
* Det skall vara enkelt (alltså trådlöst).
* Det skall möjliggöra historik kontinuerligt (vare sig bilen stått en natt eller en vecka t.ex.)
* Det skall visa någon form av realistiskt jämförbart värde (vid t.ex. laddning så stiger ju spänningen mycket och när du låser upp bilen sjunker den, likaså när du startar, men det är generellt sett inget bra mått på hur batteriet i sig mår). Detta för att möjliggöra en kontinuerlig nedgång som exempel - att något håller på att försämras över tid.
* Det skall inte kosta guld och gröna skogar
av andersuw
Varför just denna kravspec? För att det är vad just Battery Sense levererar?

Själv klarar jag mig utmärkt med den här som tillgodoser krav 1 och 4 ännu bättre än cteks grunka. Krav 2 är ointressant för mig. Av vilket skäl är det viktigt att mäta kontinuerligt? Och krav 3 är jag tillräckligt intelligent för att klara utan hjälp av någon apparat. :-)

Vill jag nödvändigtvis köra trådlöst kan jag istället använda min ELM327-kopia med DashCommand som tillsammans kostar mindre än Battery Sense men som klarar att läsa av en väldig massa saker utöver batterispänningen. Och på min nyare bil har jag BMS inbyggt, vilket ger säkrare besked än enbart spänningsmätning.
av Xanthopteryx
andersuw skrev:Varför just denna kravspec? För att det är vad just Battery Sense levererar?

Själv klarar jag mig utmärkt med den här som tillgodoser krav 1 och 4 ännu bättre än cteks grunka. Krav 2 är ointressant för mig. Av vilket skäl är det viktigt att mäta kontinuerligt? Och krav 3 är jag tillräckligt intelligent för att klara utan hjälp av någon apparat. :-)

Vill jag nödvändigtvis köra trådlöst kan jag istället använda min ELM327-kopia med DashCommand som tillsammans kostar mindre än Battery Sense men som klarar att läsa av en väldig massa saker utöver batterispänningen. Och på min nyare bil har jag BMS inbyggt, vilket ger säkrare besked än enbart spänningsmätning.
Nej, jag har varit ute efter något sådant tidigare, tills jag snavade på battery sense.
Eftersom vi kör oregelbundet - från ofta till mer sällan så vill jag vara säker på att batteriet faktiskt mår bra (och att man inte råkar ut som en annan här där han lämnade bilen i tio dagar i varmgarage och batteriet var så dött så inte ens larmlampan funkade...). Allt på grund av en mjukvarubugg, som han hade kunnat upptäcka med någon liknande apparat.
Genom att du har kontinuerlig mätning ser du lätt tendensen - plan eller fallande t.ex.
Din mätare klarar definitivt krav 4 men inte krav 1. Jag mäter direkt på batteriet, alltid, oavsett vad, den sitter inte i vägen och mäter även när bilen är avstängd.

krav tre är inte så lätt som man kan tro eftersom att du helst bör ha vilande spänning, så gott det nu går. Och så fort du bara öppnar dörren så sjunker den, slår du dessutom på ström till uttaget så tappar du än mer och du vet alltså inte hur batteriet mår i vila hyfsad vila. Har du bränslevärmare vill du gärna se så det inte börjar sjunka för lågt, dels för att batteriet mår dåligt men också för att värmaren kan stänga av sig eller vägra starta (händer förvånansvärt många).

Självklart finns det lösningar som ger mer, har även jag en OBD2-läsare som klarar allt möjligt som bilen spottar ur sig (där kan för övrigt rekommenderas Torque som app i telefonen). Och din inbyggda BMS är ju himla praktiskt, men kostar ju definitivt inte gratis om man vill montera in (eller bara ha som tillval på en bil där det är möjligt).

Det finns definitivt för- och nackdelar med det mesta men jag tycker att battery sense täcker upp väldigt bra av det som jag har 'behov' av nu och i framtiden.

Sedan vet jag faktiskt inte vad man egentligen mäter om man kör på cigguttaget i en låt säga V90. Det är ju två batterier i bilen... Ett startbatteri och ett hjälpbatteri.
av andersuw
Xanthopteryx skrev:Eftersom vi kör oregelbundet - från ofta till mer sällan så vill jag vara säker på att batteriet faktiskt mår bra (och att man inte råkar ut som en annan här där han lämnade bilen i tio dagar i varmgarage och batteriet var så dött så inte ens larmlampan funkade...). Allt på grund av en mjukvarubugg, som han hade kunnat upptäcka med någon liknande apparat. Genom att du har kontinuerlig mätning ser du lätt tendensen - plan eller fallande t.ex.
Det behövs inte kontinuerlig mätning för att avgöra om tendensen är fallande. Det behövs bara två. Att den är fallande när bilen står parkerad behövs det därtill ingen mätare för att avgöra. Bilen drar alltid lite ström när den står parkerad (och jag vet redan hur mycket) och dessutom finns alltid viss självurladdning. Jag har för tillfället två bilar som båda körs oregelbundet men har trots det inga som helst problem att avgöra, helt utan mätning, om och när det börjar bli dags att underhållsladda. Och får jag oväntade tecken på otillräcklig batterikapacitet behövs andra redskap för att avgöra vad de beror på, t.ex. amperemeter.
Xanthopteryx skrev:Din mätare klarar definitivt krav 4 men inte krav 1. Jag mäter direkt på batteriet, alltid, oavsett vad, den sitter inte i vägen och mäter även när bilen är avstängd.
Visst klarar den krav 1. Den är både enkel och trådlös. Och man behöver inte mäta direkt på batteriet för att få fram korrekta värden. Jag har förstås kalibrerat min instickspluggsmätare mot de värden min multimeter ger vid mätning direkt på batteripolerna.
Xanthopteryx skrev:krav tre är inte så lätt som man kan tro eftersom att du helst bör ha vilande spänning, så gott det nu går. Och så fort du bara öppnar dörren så sjunker den, slår du dessutom på ström till uttaget så tappar du än mer och du vet alltså inte hur batteriet mår i vila hyfsad vila. Har du bränslevärmare vill du gärna se så det inte börjar sjunka för lågt, dels för att batteriet mår dåligt men också för att värmaren kan stänga av sig eller vägra starta (händer förvånansvärt många).
Lita på att jag vet hur jag skall mäta för att fastställa hur batteriet mår i den relativa vila det kan befinna sig i när det inte är helt urkopplat. :D Lita också på att jag vet hur jag skall bete mig för att undvika problem med bränslevärmare och deras elförbrukning. Jag har bränslevärmare i båda mina bilar och har efter 10 års regelbunden värmaranvändning hittills aldrig haft några problem av det slaget. :D
Xanthopteryx skrev:Självklart finns det lösningar som ger mer, har även jag en OBD2-läsare som klarar allt möjligt som bilen spottar ur sig (där kan för övrigt rekommenderas Torque som app i telefonen).
Torque finns bara till Android. Om man som jag har iPhone är DashCommand ett bra alternativ.
Xanthopteryx skrev:Och din inbyggda BMS är ju himla praktiskt, men kostar ju definitivt inte gratis om man vill montera in (eller bara ha som tillval på en bil där det är möjligt).
Har ännu inte sett att detta skulle vara tillval på någon bilmodell där det finns att tillgå. Har inte undersökt om det finns för eftermontering och vad det i så fall kostar.
Xanthopteryx skrev:Det finns definitivt för- och nackdelar med det mesta men jag tycker att battery sense täcker upp väldigt bra av det som jag har 'behov' av nu och i framtiden.
Jag säger inte att den är dålig, bara att det i mitt tycke finns en del konkurrenskraftiga alternativ. :D
Xanthopteryx skrev:Sedan vet jag faktiskt inte vad man egentligen mäter om man kör på cigguttaget i en låt säga V90. Det är ju två batterier i bilen... Ett startbatteri och ett hjälpbatteri.
Om du inte mäter i just det läge där start/stopp-systemet autostartar motorn efter att ha autostoppat den är det startbatteriet du mäter.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?