andersuw skrev:Varför just denna kravspec? För att det är vad just Battery Sense levererar?
Själv klarar jag mig utmärkt med den här som tillgodoser krav 1 och 4 ännu bättre än cteks grunka. Krav 2 är ointressant för mig. Av vilket skäl är det viktigt att mäta kontinuerligt? Och krav 3 är jag tillräckligt intelligent för att klara utan hjälp av någon apparat. 
Vill jag nödvändigtvis köra trådlöst kan jag istället använda min ELM327-kopia med DashCommand som tillsammans kostar mindre än Battery Sense men som klarar att läsa av en väldig massa saker utöver batterispänningen. Och på min nyare bil har jag BMS inbyggt, vilket ger säkrare besked än enbart spänningsmätning.
Nej, jag har varit ute efter något sådant tidigare, tills jag snavade på battery sense.
Eftersom vi kör oregelbundet - från ofta till mer sällan så vill jag vara säker på att batteriet faktiskt mår bra (och att man inte råkar ut som en annan här där han lämnade bilen i tio dagar i varmgarage och batteriet var så dött så inte ens larmlampan funkade...). Allt på grund av en mjukvarubugg, som han hade kunnat upptäcka med någon liknande apparat.
Genom att du har kontinuerlig mätning ser du lätt tendensen - plan eller fallande t.ex.
Din mätare klarar definitivt krav 4 men inte krav 1. Jag mäter direkt på batteriet, alltid, oavsett vad, den sitter inte i vägen och mäter även när bilen är avstängd.
krav tre är inte så lätt som man kan tro eftersom att du helst bör ha vilande spänning, så gott det nu går. Och så fort du bara öppnar dörren så sjunker den, slår du dessutom på ström till uttaget så tappar du än mer och du vet alltså inte hur batteriet mår i vila hyfsad vila. Har du bränslevärmare vill du gärna se så det inte börjar sjunka för lågt, dels för att batteriet mår dåligt men också för att värmaren kan stänga av sig eller vägra starta (händer förvånansvärt många).
Självklart finns det lösningar som ger mer, har även jag en OBD2-läsare som klarar allt möjligt som bilen spottar ur sig (där kan för övrigt rekommenderas Torque som app i telefonen). Och din inbyggda BMS är ju himla praktiskt, men kostar ju definitivt inte gratis om man vill montera in (eller bara ha som tillval på en bil där det är möjligt).
Det finns definitivt för- och nackdelar med det mesta men jag tycker att battery sense täcker upp väldigt bra av det som jag har 'behov' av nu och i framtiden.
Sedan vet jag faktiskt inte vad man egentligen mäter om man kör på cigguttaget i en låt säga V90. Det är ju två batterier i bilen... Ett startbatteri och ett hjälpbatteri.