Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Om man ska göra något sådant så måste man vara 100% insatt i hur systemet med tryckvakterna fungerar. Annars finns risk att man skadar något allvarligt, inkl. sig själv.

Och eftersom du frågar så tror jag, verkligen sagt i all välmening, att du inte är riktigt insatt i hur det fungerar :) . Bättre då att försöka reparera ECC-panelen.
av Mattiaz
Du tror fel. Men jag sitter i bilen på långresa så jag har inget schema och inga verktyg heller för den delen.

Jag behöver veta vilken av kablarna som kommer från ecc: och vilken som går till kompressorn från tryckvakten. Planen är att lägga 12v från batteriet på tryckvakten och från tryckvakten till kompressorn.
av NilsO
Då ber jag om ursäkt!

Jag har inget kopplingsschema för 740 1990. Men åtminstone på 940 brukar det vara så fånigt att ledningarna till tryckvakten har samma färg. Så man får helt enkelt mäta vilken av dem som har hög (oändlig) resistans mot jord. Den är det. Den andra går ju till magnetkopplingen, och har låg resistans mot jord, genom magnetkopplingen. Vi talar nu om lågtrycksvakten, vid torkfiltret.

Om du har samma ECC-panel som årsmodell 91–92 (och som på tidiga 940) så kan man kortsluta vid effektsteget, det som innehåller fläktstyrning och ett relä för AC:kompressorn.

Men något sätt att göra det helt utan verktyg kommer jag inte på.

Edit: Rättat ett fel ovan. Man ska aldrig lita på sådant andra, t ex jag, skrivit på nätet.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
av Mattiaz
Ingen fara :wink:

Har dessvärre inget att mäta med. Har lite restkabel från en tidigare extraljusinstallation som ligger och skräpar i motorrummet och fick tag på några kabelskor i handsfacket. Men jag får prova mig fram helt enkelt. Eftersom ecc ändå inte kopplar in kompressorn så blir den ju inte mer kass.
av Mattiaz
NilsO skrev:
Om du har samma ECC-panel som årsmodell 91–92 (och som på tidiga 940) så kan man kortsluta vid effektsteget, det som innehåller fläktstyrning och ett relä för AC:kompressorn.

Sitter det verkligen ett relä i ecc-panelen? Jag trodde det skulle sitta nån mos-fet lr liknande.
Användarvisningsbild
av frasse4
Enligt kopplingsschemat till min 940 -93 är kabeln grön-röd hela vägen och går från magnetkopplingen till tryckvakten på kondensorn till tryckvakten på torkfiltret in till kupen till fläktstyrningen under handskfacket.
av NilsO
Mattiaz skrev:
NilsO skrev:

Sitter det verkligen ett relä i ecc-panelen? Jag trodde det skulle sitta nån mos-fet lr liknande.
Nja, inte i panelen, men i "effektsteget" sitter ett relä, som ger +12V till lågtrycksvakten ---> högtrycksvakten ---> magnetkopplingen. Men som sagt osäker på om det även är så på årsmodell -90. Vissa 740 har ett relä för AC-kompressorn i motorrummet, men det tror jag är bilar utan ECC.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Det sitter bakom handskfacket, monterad ungefär som ett vanligt fläktmotstånd. En svart manick med två kontaktstycken. Jag har inte något bra foto, men det går nog att hitta med Google.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]