VolvoFrälst00 skrev:Någonting skrev:Oljan som står i instruktionsmanualen är väl så vitt jag vet A1-klassad innan 2005 och A5 klassad efter det. Men de flesta verkar vara överens om att A3 fungerar bättre om man ändå ser till att byta på 2000 milsintervall.
Sedan föreslår instruktionsboken 0W-30 vilket är en olja som är tunnare vid arbetstemperatur än 40-olja, men det verkar inte som att folk har problem med det (det bör snarare skydda motorn bättre, fast öka bränsleförbrukningen minimalt).
det dör med skyddar motorn bättre låter bra så man bör hålla 5w40 ? vilken olja rekomenderas då prisvörd men ej dålig. letat mig fördärvad. och nästan alla sidor visar mig magnatec c3 som har a3 i sin specifikation blir förvurrad till tusen
Heter den Magnatec C3 är specifikationen C3, inte A3. De utesluter varandra. Magnatec finns säkert som A3 också. Men märket är inte så noga, det är specifikationen som är noga. Jag köper det billigaste som är bekvämt för stunden. Biltema, från Tyskland eller Q8 från Swedol är tre billiga kandidater.
Och kör du på 5W40. Det är en bra universalviskositet. Bor du riktigt långt norrut kan 0W30 eller 0W40 vara bra på vintern men annars har du ingen glädje av det, oljan blir bara dyrare.
Nu:
V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88