Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sohlaria
Har haft mycket småsaker med min kära Volvo och har fått bra mycket hjälp här. Här kommer ytterligare en sak, som jag skulle tro är mer ett irritationsmoment än något allvarligt fel.

När jag gasar på 2:ans till 5:ans växel (2,3,4 och 5) så knäpper det nåt jädrans från något relä i elcentralen.
Det händer om jag t.ex ligger på 2:ans växel, är tvungen och bromsa och lägger in 3:ans så att varvmätaren hamnar på precis eller under 1000 varv, det knäpper (tänk er en hackspett..) fram tills det att jag närmar mig 1000+.
Visst, jag gör fel när jag växlar på så låga varv, men ibland glömmer man bort sig!
Så fort motorn får jobba lite extra låter det som en hackspett.
Någon som vet vad det kan vara? Vilket relä?
(Har precis bytt bränslepumpsrelät, har inte hört det lika ofta sen efter jag bytte).
Är du verkligen säker på att det kommer från reläcentralen? Efter din beskrivning kan man misstänka att det kommer från motorn när den överbelastas.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du sticker in handen och lägger den ovanpå reläerna så "känns" det vilken relä som "knäpper". Sedan kan du med hjälp av dena länk lokalisera vad relät är till för
https://www.vlvworld.com/indexframe.htm ... 00_0_3.htm
Eventuell montera bort facket ovanför för bättre åtkomst. Sitter med en skruv dold bakom plastskyddet för cigg.uttaget

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]