Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Precis – hallgivaren är den enda givaren som säger något om att motorn går runt. Så om motorn får bränsle så behöver man inte direkt misstänka fel på den givaren.

Tändmodulen eller tändspolen är nog mer troliga än att tändboxen gått sönder. (Tändmodulen sitter i motorrummet, jag tror intill tändspolen, och kallas också tändförstärkare, slutsteg etc.)
NilsO: Tack, då kan jag kanske släppa idéen tillsvidare om att hålla på och borra loss kamaxelgivaren :)
Dessvärre så har jag provat byta tändmodul (Sitter i flygeln till vänster bredvid luftburken/spolartanken på 88a) och tändspolen utan resultat. Får även 12v till spolen och den startar inte med startgas heller, men den dränker stiften. Frågan är om det är dags att ge upp den gamla pärlan eller om man ska kosta på en ny tändbox och prova. :???:
Tändförstärkaren är känslig för värme, den är monterat på en kylplatta och ska monteras med kylpasta och ha ordentlig kontakt mot underlaget. Även jorden är viktig (som alltid). Sedan är det ju där med tändstift, har dom en gång blivit ordentligt blöta kan dom vara körda, även om det visar gnista på dom "i friska luften". Det har också (från och till) pratats på sidan om dåliga fördelarlock, tändkablar och rotorer, där gäller det att kolla och mäta både en och flera gånger. Det har hänt (även mig) att det inte varit kontakt mellan stiftet på insidan och "hålet på utsidan" i fördelar locket (nytt) och då är det inte lätt att kunna få det att fungera riktigt
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]