Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Robinaandersson skrev:då starta han direkt på de bensin som låg där,
Vad menar du med bränslerelä? Om man plockar bort relät för spridarna kan den göra så, alltså "tända till" medan man kör "på starten". Då öppnar ju inte spridarna. Bränslerelät sitter bakom askfatet i elcentralen längst till vänster. Ett vitt relä.
av Robinaandersson
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:då starta han direkt på de bensin som låg där,
Vad menar du med bränslerelä? Om man plockar bort relät för spridarna kan den göra så, alltså "tända till" medan man kör "på starten". Då öppnar ju inte spridarna. Bränslerelät sitter bakom askfatet i elcentralen längst till vänster. Ett vitt relä.
Händer hela tiden han vägrar starta, då lyfter jag bort relät under askkoppen (grönt på min) suttit en E innan men har väll med pumpen att göra ändå.
Iallafall jag tar bort de relät då startar han direkt men bara snabbt såklart. Borde inte de vara tecken på att han får för mycket soppa?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om jag inte ör helt borta idag så sitter grönt bränslerelä på "E" motorerna och fungerar lite annorlunda. På "F" motorerna (både LH2.2 och 2.4) ska det vara ett vitt relä. Stiften i botten på relät är samma så det passar i varandras hållare. Men själva "konfigureringen" är annorlunda.
av Robinaandersson
lennarte skrev:Om jag inte ör helt borta idag så sitter grönt bränslerelä på "E" motorerna och fungerar lite annorlunda. På "F" motorerna (både LH2.2 och 2.4) ska det vara ett vitt relä. Stiften i botten på relät är samma så det passar i varandras hållare. Men själva "konfigureringen" är annorlunda.
Tror du de kan vara anledningen till att den drar för mycket?
Användarvisningsbild
av lennarte
Robinaandersson skrev:Tror du de kan vara anledningen till att den drar för mycket?
Sökte lite på nätet om detta. Tydligen kan man (mer eller mindre enkelt) koppla om så det går att köra, men i övrigt vet jag inget om detta...
Det är (var jag kan se) ett enkelrelä på "E" motorn (det gröna) men ett dubbelt relä på "F" motorn för det ska ju "starta upp" bränsleboxen också. Finns inget sådant på "E" motorn då K-Jetronic är ett mekaniskt system . L-Jetronic (i olika former) är ett elektroniskt system.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Robinaandersson
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:Tror du de kan vara anledningen till att den drar för mycket?
Sökte lite på nätet om detta. Tydligen kan man (mer eller mindre enkelt) koppla om så det går att köra, men i övrigt vet jag inger om detta...
Behöv int vara nå drygare än att jag får tag på ett och testar
Användarvisningsbild
av lennarte
Robinaandersson skrev:
lennarte skrev:
Sökte lite på nätet om detta. Tydligen kan man (mer eller mindre enkelt) koppla om så det går att köra, men i övrigt vet jag inger om detta...
Behöv int vara nå drygare än att jag får tag på ett och testar
Kolla då noga mot kopplingsschemat hur det ska vara kopplat. Det är förmodligen kopplat om i sockeln, verkar enklast att göra det där. Det är ganska enkelt att ta ut hela elcentralen och vända på den, så ser man ordentligt hur det är. Skickar en schema på hur relät i en K-Jet. är kopplat så du ser skillnaden
740-89-K-Jet.gif
740-89-K-Jet.gif (92.59 KiB) Visad 417 gånger
av Robinaandersson
lennarte skrev:
Sökte lite på nätet om detta. Tydligen kan man (mer eller mindre enkelt) koppla om så det går att köra, men i övrigt vet jag inget om detta...
Det är (var jag kan se) ett enkelrelä på "E" motorn (det gröna) men ett dubbelt relä på "F" motorn för det ska ju "starta upp" bränsleboxen också. Finns inget sådant på "E" motorn då K-Jetronic är ett mekaniskt system . L-Jetronic (i olika former) är ett elektroniskt system.
Har gått ett tag nu och haft bilen lite längre det är inte ett À block på den, det är en vanlig b230f med det gamla lh2.2 systemet. De smällande ljudet var från bakaxeln den gav upp för några veckor sen men de är bytt iaf till en vanlig öppen diff. Bytte luftfilter då startade han lättare och har sen dess aldrig haft problem med att den får för mycket soppa. Men tycker fortfarande den går väldigt dyrt. Så vill serva allt jag möjligen kan. Vakuumslangen som går från motsatt sida till returslangen till tanken. Den är väll kanske 30cm lång ganska grov går tillbaka till insprutet. Den smakar bensin vad exakt är det då jag ska byta? Inte bara slangen antar jag? Vet du massa saker jag kan göra uppskattas det!
Användarvisningsbild
av lennarte
Robinaandersson skrev:Vakuumslangen som går från motsatt sida till returslangen till tanken. Den är väll kanske 30cm lång ganska grov går tillbaka till insprutet. Den smakar bensin vad exakt är det då jag ska byta? Inte bara slangen antar jag? Vet du massa saker jag kan göra uppskattas det!
Vakuumslangen är c:a 10 - 30 cm lång och max 6mm ytterdiameter och har inga klamrar. Den grova slangen är bränslereturen till tanken, den ska "smaka bensin". Så här ser BTR-en ut (kan skilja lite i utseende), A = bränsleretur till tanken, B = sitter in i bränslerailsen, C är vakuumslangen till insuget
BTR.1.png
BTR.1.png (46.6 KiB) Visad 893 gånger
Smakar det bensin i slangen till "C" så är den kass, prova begagnade från skroten, en ny kostar 1000 - 1300 kr. LH2.2 ska ha ett lägre bränsletryck än senare modeller, men det passar med en senare modell. Det skiljer 0,5 bar på bränsletrycket, så det funkar att använda den den från LH2.4 (3,0 bar utan vakuumslangen kopplad) om du inte hittar någon till LH2.2 (2,5 bar utan vakuumslangen kopplad)
av Robinaandersson
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:Vakuumslangen som går från motsatt sida till returslangen till tanken. Den är väll kanske 30cm lång ganska grov går tillbaka till insprutet. Den smakar bensin vad exakt är det då jag ska byta? Inte bara slangen antar jag? Vet du massa saker jag kan göra uppskattas det!
Vakuumslangen är c:a 10 - 30 cm lång och max 6mm ytterdiameter och har inga klamrar. Den grova slangen är bränslereturen till tanken, den ska "smaka bensin". Så här ser BTR-en ut (kan skilja lite i utseende), A = bränsleretur till tanken, B = sitter in i bränslerailsen, C är vakuumslangen till insuget
BTR.1.png
Smakar det bensin i slangen till "C" så är den kass, prova begagnade från skroten, en ny kostar 1000 - 1300 kr. LH2.2 ska ha ett lägre bränsletryck än senare modeller, men det passar med en senare modell. Det skiljer 0,5 bar på bränsletrycket, så det funkar att använda den den från LH2.4 (3,0 bar utan vakuumslangen kopplad) om du inte hittar någon till LH2.2 (2,5 bar utan vakuumslangen kopplad)
Det smakade bensin i slangen från C men de har ej läckt ut nåt, fick tag på en "ny" från skroten ska testa byta den. Nämnligen startar den inte alls nu efter stått några timmar. Gnista finns och soppa kommer fram. Ska testa byta btr även tempgivaren den vet jag är kass. Står i topp mest hela tiden men motorn har aldrig kokat. Återkommer när jag bytt de!

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]