Då var Inscriptionlisterna uthämtade. Ser lite mera lovande ut den här gången.
IMG_1142.JPG (1.51 MiB) Visad 549 gånger
IMG_1143.JPG (1.57 MiB) Visad 553 gånger
IMG_1144.JPG (1.13 MiB) Visad 549 gånger
Listen är som väntat utformad precis som den som sitter fram på min V70 -15. Är lite kortare bara. Här är måtten:
Största längd: ca 31 cm; den helt plana delen av tröskeln är ca 40 cm lång; listen där fram är ca 45 cm lång
Bredd: knappt 4 cm
Tjocklek (på den helt plana delen av listen): ca 4 mm
Den förmonterade tejpens tjocklek: ca 1 mm
Återstår att fundera över detaljerna i tejpningen. Den förmonterade tejpen bör definitivt ersättas/kompletteras med något som gör att hela den plana ytan på listen täcks av tejp, både för att den inte skall vicka och för att det inte skall lägga sig smuts inunder. Kanske bör man också skydda åtminstone delar av själva tröskeln med tunn karosseritejp innan man sätter dit listen för att minska risken att listen skaver på tröskelytan. Jag tänker här främst på den nedskjutande del av listen som ligger ytterst på tröskeln. Materialet skulle t.ex. kunna vara det här från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034957/
Funderar också på om man skulle kunna lägga någon massa av något slag i listens ytterkanter förutom den nedskjutande kant som litter ytterst. Som framgår av sista bilden sluttar kanten på listen lite inåt (i monterat skick) och det skulle kanske vara bra att kunna eliminera den lilla glipa som därmed bildas. Men vilket material bör man i så fall använda?
Alla synpunkter på hur jag bäst monterar är förstås mer än välkomna! :D
Hur lång tid det tar innan jag kommer till skott med monteringen återstår att se. Beror lite på hur vädret utvecklas framöver. Enligt monteringsanvisningen bör man inte montera vid kallare temperatur än 20 grader och bilen skall sedan också stå minst två timmar vid den temperaturen. Jag antar att det är en klok synpunkt även om man använder annan tejp än den som medföljer och jag har inget varmgarage att ställa bilen i.