Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja jag misstänkte liksom att de du monterade hade lite mer att erbjuda än dem jag fick. ;-) Lite olikt Volvo att ändra produkten men behålla artikelnumret men sådant händer uppenbarligen.

Hur såg för övrigt dina ut bortsett från att de hade Volvologgan? Var det också ett tjockare material än något rent tejpliknande?
Då var Inscriptionlisterna uthämtade. Ser lite mera lovande ut den här gången.
IMG_1142.JPG
IMG_1142.JPG (1.51 MiB) Visad 553 gånger
IMG_1143.JPG
IMG_1143.JPG (1.57 MiB) Visad 557 gånger
IMG_1144.JPG
IMG_1144.JPG (1.13 MiB) Visad 553 gånger
Listen är som väntat utformad precis som den som sitter fram på min V70 -15. Är lite kortare bara. Här är måtten:

Största längd: ca 31 cm; den helt plana delen av tröskeln är ca 40 cm lång; listen där fram är ca 45 cm lång
Bredd: knappt 4 cm
Tjocklek (på den helt plana delen av listen): ca 4 mm
Den förmonterade tejpens tjocklek: ca 1 mm

Återstår att fundera över detaljerna i tejpningen. Den förmonterade tejpen bör definitivt ersättas/kompletteras med något som gör att hela den plana ytan på listen täcks av tejp, både för att den inte skall vicka och för att det inte skall lägga sig smuts inunder. Kanske bör man också skydda åtminstone delar av själva tröskeln med tunn karosseritejp innan man sätter dit listen för att minska risken att listen skaver på tröskelytan. Jag tänker här främst på den nedskjutande del av listen som ligger ytterst på tröskeln. Materialet skulle t.ex. kunna vara det här från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034957/

Funderar också på om man skulle kunna lägga någon massa av något slag i listens ytterkanter förutom den nedskjutande kant som litter ytterst. Som framgår av sista bilden sluttar kanten på listen lite inåt (i monterat skick) och det skulle kanske vara bra att kunna eliminera den lilla glipa som därmed bildas. Men vilket material bör man i så fall använda?

Alla synpunkter på hur jag bäst monterar är förstås mer än välkomna! :D

Hur lång tid det tar innan jag kommer till skott med monteringen återstår att se. Beror lite på hur vädret utvecklas framöver. Enligt monteringsanvisningen bör man inte montera vid kallare temperatur än 20 grader och bilen skall sedan också stå minst två timmar vid den temperaturen. Jag antar att det är en klok synpunkt även om man använder annan tejp än den som medföljer och jag har inget varmgarage att ställa bilen i.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Att det ser tjockare ut på sista bilden är en synvilla. Tjockleken är ganska precis 4 mm. Är det en sån här bild du vill ha?
IMG_1146.JPG
IMG_1146.JPG (1.62 MiB) Visad 553 gånger
Vad jag kunde se vid ett försiktigt prov var det heller inga som helst problem med att dörren tar i listen, så när som på gummilisten på dörren som självfallet måste ligga mot den lite på ovansidan. Tror inte heller det skall vara några problem att montera listen precis lika långt in från tröskelsidan räknat som den där fram, åtminstone inte om man håller sig till ungefär samma tjocklek på tejpen som den som nu sitter på.
Funderar fortfarande på bästa sättet att täppa till den lilla glipa i ytterkant av listen (utom vid den nedåtvikna sida på listen som ligger ytterst på tröskeln) som kommer att bildas därför att listens botten är lite välvd uppåt (om man tänker sig listen i monterat läge) i ytterkant (se bilder ovan). Skulle vilja ha något svart och gummiliknande för att täppa till där. Det finns ju alla möjliga fog- och tätningsmassor att tillgripa men jag gissar att många av dessa kan både kan vara lite knepiga att lägga tillräckligt snyggt och dessutom svåra att få bort igen om man skulle vilja. Vill ogärna lägga något klegg på tröskeln som jag sedan har svårt att bli av med om jag skulle vilja. Vilka bra alternativ kan ni peka på? Skulle t.ex. den här butyltejpen kunna tänkas funka:

http://www.ebay.com/itm/Meterware-Butyl ... SwBahU~yzz

Hur pass formbart är butyl? Skall man förvänta sig att det är som gummi, det vill säga elastiskt men knappast formbart? Eller går det liksom att på marginalen knåda till det lite? Finns det bättre alternativ? I så fall vilka?
Har inte ens försökt än. Väntar på varmare väder. ;-)

Enligt monteringsanvisningarna skall man inte montera om temperaturen inte är över 20 grader och bilen skall dessutom stå i den temperaturen ett par timmar efter monteringen. Det är sannolikt en god idé för att få den dubbelhäftande tejpen att fästa ordentligt så jag avvaktar lite eftersom jag inte har något varmgarage att tillgå.

Sedan är jag fortfarande lite osäker på hur man bäst täpper till den lilla glipa det kommer att bli mellan tröskel och list i ytterkant av listen. De alternativ jag för närvarande velar mellan är en tunn svart gummilist (tillskuren för att passa) eller butyltejp. Tätningsmassor av annat slag är också tänkbara men har nackdelen att de kan vara svårare att ta bort om man skulle vilja och kanske också svårare att få dit om man inte är proffs på sådant. Idéer rörande detta lilla monteringsproblem mottages tacksamt. I övrigt är jag inte orolig för att det skall bli bra. :D
Precis! :D Så jag är på gång med detta. Har gjort det förberedande arbetet (mer om detta senare) och väntar nu bara på att bilen skall bli lackkonserverad (lämnas in på måndag) och en dag med tillräckligt varmt väder innan jag klämmer dit listerna. Återkommer med mer info och bilder här när listerna är på plats.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]