- lör 01 apr 2017, 16:53
Mike
Camel skrev:Man kan ju undra varför sittande regering uppenbarligen inte anser att bilen är till för alla. Som många påpekar är bilen i princip enda transportmedlet som fungerar i praktiken i stora delar av vårt land. Stora delar av året kan man ju även köra t.ex. motorcykel, men det passar inte alla. Att man ska göra insatser för klimat har jag inget problem med. Men jag har problem med att det hela tiden är bilismen som ska betala. De som lever på marginalen åker troligen inte med hela familjen på semester i Thailand. De har sannolikt större behov av att lägga pengarna på nödvändiga transporter till och från arbete, skola, affär, samhällsservice etc. En resa med flyg till Thailand är i princip inte alls beskattad fast CO2-belastningen är ca 10 ton för en familj på 4 personer ToR. Frågan är vad biljettpriset skulle bli för en resa årligen med en beskattning på 100 kr per gram CO2....Amen på det! Väl skrivet Camel.
Att man väljer just bilen som måltavla för ologiska och osakliga påhopp har vi vant oss vid. Ett system med bonus-malus kan ju vara logiskt på ett sätt. Men i ett sammanhang där bilismen redan är överbeskattad framstår det som starkt osakligt och enligt mig även mycket osmakligt. Det är samma sak med bränsleskatter, bilismen är totalt sett redan överbeskattad så det blir lika osakligt. Marknaden för T-shirts med trycket "Rör inte min Thailandsresa" kan vara oanat stor...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=131145
Jag anser att styrning mot klimatvänligare bilar (åtminstone i delar av världen) i sig inte är fel så länge som det rent sakligt bidrar till förbättrat läge för klimatet och miljön. Men i ett läge där bilismen redan är överbeskattad borde man använda överskottet till bonus och ge fullkomligt fan i malus i satsningarna. Detta eftersom andra grupper i transportsektorn är underbeskattade samtidigt som många beroende av bilen. Vad blir t.ex. de korta och medellånga effekterna av att bilar som tillverkas i Sverige i många fall blir dyrare med malus? Och vad blir vinsten för klimatet i sin helhet när rena circusen i stor skala pågår i helt andra sektorer i samhället som orsakar betydande belastningar på klimatet? Och varför ska inte landsbygdsbefolkningen kunna köra bil till en förhållandevis rimlig peng? Ska inte hela Sverige leva? Och varför sittande regering inte vill vara en regering för hela folket är helt upp till dem själva att fråga sig. De brukar ju vara så snabba att anklaga sina politiska motståndare för samma sak.
Hela systemet är en ren lekstuga. Bilismen är överbeskattad. Och kommer att vara överbeskattad. I all evighet. Amen.
Mike
Nuvarande bilar:
Volvo XC60 Summum D4 AWD automat 2017
Volvo C70 Coupe T5 automat
Volvo 740 GLT manuell 1990
Austin A35 1958
Buick Super Riviera 4D HT 1956
Volvo XC60 Summum D4 AWD automat 2017
Volvo C70 Coupe T5 automat
Volvo 740 GLT manuell 1990
Austin A35 1958
Buick Super Riviera 4D HT 1956