Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det klassiska svaret är "det beror på".
Exempelvis på hur du kör (hög/låg belastning, korta/långa sträckor). Körning som ger mycket rök/sot fyller förstås filtrer fortare. Typiskt körning med kall motor och högt effektuttag.
Normalt efter runt hundra mil eller så.
Bilar som har start/stopp kan visa att systemet är avstängt på grund av motorn, och då är det i regel filterrensning som pågår. Om man ofta tittar på färddatorns momentanförbrukning kan man se att den utan synbar anledning ligger någon deciliter per mil högre än vanligt. Sotet eldas upp genom extra tillsats av diesel i avgaserna, så det är där den förbrukas. Stannar man och går ur luktar det oftast lite bränt om bilen, när regenerering pågår. Man kan också se det på färddatorn på att förbrukningen inte går ner till noll när man släpper gasen helt, som den annars ska göra.
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Det klassiska svaret är "det beror på".
Exempelvis på hur du kör (hög/låg belastning, korta/långa sträckor). Körning som ger mycket rök/sot fyller förstås filtrer fortare. Typiskt körning med kall motor och högt effektuttag.
Normalt efter runt hundra mil eller så.
Bilar som har start/stopp kan visa att systemet är avstängt på grund av motorn, och då är det i regel filterrensning som pågår. Om man ofta tittar på färddatorns momentanförbrukning kan man se att den utan synbar anledning ligger någon deciliter per mil högre än vanligt. Sotet eldas upp genom extra tillsats av diesel i avgaserna, så det är där den förbrukas. Stannar man och går ur luktar det oftast lite bränt om bilen, när regenerering pågår. Man kan också se det på färddatorn på att förbrukningen inte går ner till noll när man släpper gasen helt, som den annars ska göra.
Fördel med bensin,behöver inte fundera på sånt. Min förbrukning 1,25 i stan. 0,85 landsväg,motorväg. Sexa 231 hk 1800kg automat. Bensinare
av andersuw
snepo skrev:Fördel med bensin,behöver inte fundera på sånt. Min förbrukning 1,25 i stan. 0,85 landsväg,motorväg. Sexa 231 hk 1800kg automat. Bensinare
Min T5 -02 är ju bara en femma men med högre effekt: 250 hk. Likaledes automat. Likartade siffror för förbrukningen. Högre i stan om motorn är kall vilket den ofta är i det fallet. Inga problem när jag nu kör diesel heller. Lägre förbrukning bara. Jag är lite noggrannare med att förvärma och värma under gång med dieseln när jag kör korta sträckor vintertid. Den delen sköter sig själv med en bensinare. Med en diesel får man vara lite mera på sin vakt.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]