Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
När jag körde in i garaget efter en 3 mil lång landsvägstur igår så luktade det VÄLDIGT bränt.
Min första reaktion var bromsar/hjul, men de var ljumna alla fyra,
nästa steg var att öppna huven, men inget där heller,
gick runt och kröp på alla fyra, men hittade ingen rök eller annat konstigt.
Sen slog det mig, kan det ha varit "regenerering" av partikelfilter?
Det är min första diesel-bil och jag har inte känt doften tidigare, som sagt väldigt bränd doft, inte som när värmaren går.
Jag kollade även VOC och såg att jag snittat 0,9 på sträckan jag normalt snittar under 0,7, så det låter ju som att det skulle kunna vara det..
Någon som kan styrka/bekräfta mina teorier att det luktar bränt vid regenerering (om jag nu ens har det på min bil... är som sagt diesel-newbie)?
650mil har den gått för övrigt!
av grålle1
Ok, tack :D

Då kan jag slappna av (och njuta av min "fullsmetade" V90CC som jag har som lånebil idag när de byter däck och lite annat på min XC60...)
av Geoham
grålle1 skrev:Ok, tack :D

Då kan jag slappna av (och njuta av min "fullsmetade" V90CC som jag har som lånebil idag när de byter däck och lite annat på min XC60...)
Jätteskillnad att köra nya v90 cc jämfört med xc60 antar jag??
av grålle1
Jovars, underbar komfort och gillar nya interiören... HUD, B&W-ljud m.m...
Men samtidigt gillar jag den högre sittpositionen i XC60 och storleksmässigt känns V90CC gigantisk...
Just nu kör jag gärna vidare med min XC60, men skulle lätt kunna vänja mig vid en sån här :wink:
av Geoham
grålle1 skrev:Jovars, underbar komfort och gillar nya interiören... HUD, B&W-ljud m.m...
Men samtidigt gillar jag den högre sittpositionen i XC60 och storleksmässigt känns V90CC gigantisk...
Just nu kör jag gärna vidare med min XC60, men skulle lätt kunna vänja mig vid en sån här :wink:
Har beställt en xc60 med väldigt mycket utrustning. Ibland undrar man om man skulle lagt på 30.000kr och beställt en v90 med lite mindre utrustning men då hade man ändå fått inscription med teknik och klimatpaket... Aja xc60n blir nog bra!
av grålle1
Absolut hellre min välutrustade xc60 än en mindre utrustad v90...
Faktiskt, när jag fick tbx min XC60 så insåg jag att jag föredrar den... Tycker V90cc blir lite föör stor och föredrar att sitta lite högre samt faktiskt tycker jag interiören är lite "lugnare".. typ less is more, vilket jag gillar.
Men det är såklart ett mått av förnuftig psykologisk skyddsmekanism i det (tack och lov) :wink:
Summa-summarum: kör väldigt nöjt vidare i min xc60 några år till :D
Användarvisningsbild
av Ted68
Har ju haft två dieselbilar innan, men aldrig känt av regenerering när jag kör. Nu med min V60 D4 så hör jag när det är igång. Motorn låter mycket mer när jag släpper på gasen. Sen när jag stänger av den så luktar det bränt, det är väl inget konstigt kanske men inget jag har märkt förut på mina andra bilar.
av pellz0r
Ted68 skrev:Har ju haft två dieselbilar innan, men aldrig känt av regenerering när jag kör. Nu med min V60 D4 så hör jag när det är igång. Motorn låter mycket mer när jag släpper på gasen. Sen när jag stänger av den så luktar det bränt, det är väl inget konstigt kanske men inget jag har märkt förut på mina andra bilar.
Ahhhhh, så det är därför! Har ibland reagerat på att motorn har låtit/brummat mer än vanligt ibland när man släpper på gasen och varvtalet går ner under typ 1300 varv. Undrade först om det var hål i avgassystemet, men avfärdade det ganska snabbt då det bara lät så ibland. :) Sen gått runt bilen och känt på fälgarna eftersom det luktat bränt :lol:
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]