Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er, ny på forumet , grabben köpt EPA med en b230ft i , motorn istoppad av tidigare ägare o inte startat...ett litet projekt utan att ljuga :)
Och de verkar rikigt vettigt med en ft upp till 30 km/h...
Hur som haver så är diagnostiken helt död, både på uttag 2 och 6, lysdiod tänds vid tryckning men sen kommer inga blink, känsla jordfel annars har bägge styrboxarna dött...att de skulle brunnit upp är nog ingen omöjlighet då mkt el var katatstrof som sig brukar med epor...
Styrboxarna var plockade från bilen där FT suttit, innan satt det en b230f i epan.
Några bra tips från er erfarna ???
Går bilen runt överhuvud taget ?
Har du några varningar inne i bilen ? tex ABS eller nåt som du vet borde lysa ?
Vet du vilken volvo motorn kommer ifrån ?
Är det en 740 eller 940 EPA ?

Var har du testuttaget ?
Vid motorn ? eller inne i bilen vid mittenkonsolen under en liten lucka (ODB-Uttag ...ser ut so0m en Videoscartkontakt fast inte med så många hål 16st )

För test:
Tändning av:
Sätt i pluggen där den skall vara ( tex 2 )
Tändning på:
Tryck ner switchen 2-3 sekunder
Blink skall visas:
Tack för svaren, lite klargöranden (ibland går de för fort med att skirva på tel).
tidigare motor en B230E, bilen har vart en 945 1993.
2 st diagnostikboxar vid vänster innerskärm under huven, en märkt A och en märkt B.
jag har försökt köra testen på Box A enligt föregående inlläg, jag får inget svar överhuvudtaget från Boxarna, varken i uttag 2 eller uttag 6, vad jag förstår är det test för resp box på höger och Vänster sida.
om jag förstått de hela rätt så kommer "nya" motorn" från en 1995.
Det har vart friskt kopplat hälften brunnet i bilen...... men har rivit ur allt i kabelväg som inte ska vara där.
Reläet med expkärlet drar, 12V fram till spridarna, (men enligt shemat så sköts den biten inte av någon styrbox).
Motorn går runt.
jag kan vara ute o cykla när de gäller gamla motorn :-), men det sitter 2.4 i den med 2 diagnouttag under huven märkt A och B, 1 anslutning för box på förarsida och en anslutning på passagerarsidan, i min värld så borde det gå att plocka i styrboxar från annan 940 och se om det blir kontakt med dem via diagnosboxen, eller är jag ute o cyklar i den tankegången?, motor med eller utan Turbo borde ha likande givare på block luftmassemätare mm.
Patrikd skrev:motor med eller utan Turbo borde ha likande givare på block luftmassemätare mm.
Det är rätt (till stora delar) men det finns en skillnad som kan vara avgörande för liv och död för boxen. Motorer med turbo har lågohmiga spridare för bränslet, då sitter det 4 st förkopplingsmotstånd vid höger innerskärm. Utan dessa motstånd brinner slutstegen (utgångstransistorerna) i styrboxen upp mer eller mindre omgående. Det är en annan luftmassamätare men det kanske funkar hjälpligt och det borde gå att få kontakt med diagnostik boxen med en "vanlig" styrbox. Men köra bilen?? Nä, det tror jag inte, det skiljer för mycket. Diagnostikboxarna är inte "höger/vänster" utan en av dom (förmodligen "A" ska bara kopplad mot tänd och bränsleboxarna stift 2 och 4 men alla stift är inte kopplade mot något. På -93 är bl.a ABS och SRS kopplat (om det finns). Men kollar du ner i "hålen" så ser du om det är "honstift" i dom. Inte kopplat = inga stift
Där har vi ett garanterat ett av problemen, det finns inga motstånd överflyttade....tydligen några röda spridare i från Saab nu... om den ena boxen är död så startar den andra inte heller om jag förstår det rätt på schemat.
Patrikd skrev:.tydligen några röda spridare i från Saab nu..
Sådana har jag i min 745-a med etanolkonverterade B234F motor (16V motor) och det är högohmiga spridare som ger c:a 50% mer än mina original spridare. Kanon om du kör på etanol..... Det är nog inte ovanligt att använda dessa om man ska ha ut högre effekt. Dom spridare jag har (och tror du också har) heter 0 280 150 431 och sitter original på Saab 9000 turbo och är (i så fall) högohmiga. Kör du med dessa spridare behöver du inte spridarmotstånden
Strömmen till insprutningsboxen ska (om jag nu kommer ihåg rätt) ha + matning från 4 olika ställen. Direkt från batteriet, från "tändning på", från säkring 1, från bränslereläet. Kanske där är ännu fler, har inget schema just nu. Det som går via bränslereläet är bara ström på när motorn "går runt" (vissa modeller en kort stund vid "tändning på").
Ett steg fram och två tillbaka i detta projekt :-)
Böt till bättre beganadade styrboxar på höger och vänster sida (från en icke Turbo 940 -93, nu fungerar diagonistken, (alltid nåt) till och med smattret från Spridarna i ett av testerna fungerar.
Gnista finns , kamaxelpostitionsgivare är bytt, men ingen soppa fram till Cyl, pumpar låter som de skall, det luktade soppa under bilen igår, kommer att byta främre pump och filter idag får se om det hela blir bättre,
Den gamla styrboxen med löst chip "steg 1" i är bränd, jag ska se om jag kan läsa ur programvaran i chipet (kan nog hända att chippet är bränt oxå) och bränna in det i ett nytt chip, är det något annat i styrboxarna som är skillnad mellan sug o turbomotorer?

Mvh
Patrik
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]