Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hvtemp
#115945
Hej

Har blivit intresserad mer och mer av att lära mig om turbo och ev. kanske framtida trimning.

Har en v40 2.0T Trophy 2003.

1. På turbon sitter något som har en länkarm som går till något som ser ut att vara vakumstyrt.
Se bilder:
http://picasaweb.google.se/hvtemp/Turbo ... qASvqCKCNA
Vilken funktion har denna? Skall den lätta på trycket då det blir för högt?
Ser att den verkar något ställbar med gänga och motmutter.
Kan denna vara en felkälla till förlorad effekt, dvs kan den haka upp sig så att den släpper ut trycket?

Ruskade på staget och den verkar vara ganska stum! Går ej att rubba eller röra med handkraft.

Kan någon upplyst förmedla sin kunskap och stilla min hunger.


Tycker att bilen inte har samma knuff som äldre modeller av samma märke och typ.
Tar man och nyper åt kring slangen till intercoolern och någon gasar till så känner man att slangen expanderar av turbotrycket.
Nog blåser den men vet inte om den blåser tillräckligt.

Vill ha mer knuff i i bilen....
Användarvisningsbild
av vetten
#116061
Hej :) ja först och främst välkommen till Sveriges mest Eminenta Volvoforum och du kommer garanterat att få massor av svar på din fråga och här följer mitt :???: Jo vad du frågar om är ju din Wg-klocka och den ska inte vara slapp när motorn är avstängd utan ganska stum men ändå vara rörlig med lite muskelkraft och precis som du säger så om den hänger sej i öppet läge så får du inget ladd utan meningen med wg-n är att den ska öppna när tillverkaren tycker att det är nog :evil: MEN det går ju alltid att gå över deras gräns :twisted: men om du har problem med att du inte får laddtryck så är nog ditt tänk helt rätt, så kolla att den går att den är rörlig och tänk på att inte fingra där när motor är varm :( det är ju varmt där, aj aj :roll:
av hvtemp
#116728
Hej

Intressant det du säger.
Måste nog läsa på (googla) lite mer om denna ventil.

Hittade en intressant sida som besvarar det mesta:

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch101.html

"Both internal and external Wastegates provide a means to bypass exhaust flow from the turbine wheel. Bypassing this energy (e.g. exhaust flow) reduces the power driving the turbine wheel to match the power required for a given boost level. Similar to the BOV, the Wastegates uses boost pressure and spring force to regulate the flow bypassing the turbine.

Internal Wastegates are built into the turbine housing and consist of a “flapper” valve, crank arm, rod end, and pneumatic actuator. It is important to connect this actuator only to boost pressure; i.e. it is not designed to handle vacuum and as such should not be referenced to an intake manifold.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]