NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselputte skrev:
And80 skrev:Hallå, provar att ställa frågan igen. :) Är det någon som har koll på ifall stift 14 i styrenheten ska ha kontakt med jord (-).
Kanske har någon en styrenhet att mäta på?! Mät mellan stift 12-14 eller gods och stift 14. Tack på förhand :P
Ingen enhet att mäta på , men bidrager med info nedan som borde hjälpa dig.

Samtliga med minus nedan borde ha kontakt med jord, eller varandra.

Enligt de elschemor som finns tillgänglig för V50 så gäller följande :

stift 13 och 14 värmarens fläkt 13 = plus och 14 = minus

stift 10 och 11 är till kylarvattnets cirkulations pump 10=+ 11=minus

stift 9 och 12 är glödstift 9= + och 12 = minus

stift 3 och 4 är till kylarvattentempgivare. 3=+ 4=minus

stift 1 och 2 är flamvakt. 1=+ 2=minus

stift 5 och 6 är överhettningsskydd 5=+ 6=minus

stift 7 och 8 är ej angvina.

I strömanslutningskontakten är A1=+ A2 = jord (minus) , A4+A5 = LIN databuss, A6 = styrning till doseringspump.

Elschemor som jag tagit denna info från kan du hitta länk till här på forumet, sök på elschema eller likn.

Tack för det!
Det är denna info jag redan har, jag har ej kontakt mellan minus till fläkten och jord. (stift 14 till jord)
Vill bara få det bekräftat att det skall vara kontakt här.
Ska försöka att få ut kortet ur metallhöljet igen, annars kanske det får bli en strömtjuv på kabeln. :-)-)
And80 skrev:
Tack för det!
Det är denna info jag redan har, jag har ej kontakt mellan minus till fläkten och jord. (stift 14 till jord)
Vill bara få det bekräftat att det skall vara kontakt här.
Ska försöka att få ut kortet ur metallhöljet igen, annars kanske det får bli en strömtjuv på kabeln. :-)-)
Hmm. kanske det är där det brukar vara dålig lödning "kallödning" , har bara hört om att det brukar vara kallödning nånstans , men inte vart.

Kanske kortet sitter med lim som släpper vid värme? Blås lite försiktigt med en varmluftspicka. Timebandit vet säkert då han i princip har gjort "doktorsavhandling" på brännaren vid det här laget :wink:

Ta mer än gärna bilder och lägg upp här om du får bort all gucka och var kallödningen finns i så fall.

Min bil är 11 år och har inte haft några större problem med brännaren än så länge, visst låter den illa de första minuterna , går orent och bluddrar, men sen spinner den fint. Den ger dock inte samma snabba värme som förr.
Det är denna kontakt vi pratar om, den sitter inne i värmaren.
Jag har ej lyckats få ut kretskortet. Provade att jorda stift 14 genom kabeln, detta fungerar ej då det blev felkod, CPM-1128 "Combustion fan, signal too Low". Den ska nog ej vara direktjordad, så det är inte felet. Ska plocka ur den igen och skicka iväg styrenheten på rep.
Bilagor
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (1.8 MiB) Visad 829 gånger
Skickade styrenheten och har nu fått tillbaka den.
Förstår varför jag ej fick ut ktetskortet, se bilden :lol:

Satte i värmaren i bilen och nu fungerar det! :D
(Ingen aning vad felet var)
Bilagor
IMG_0733 2.jpg
IMG_0733 2.jpg (1.59 MiB) Visad 822 gånger
Oj då, jobbigt att laga då, hehe

Men åtog dom sig jobbet alltså? Dom gör ju inte det om man vart å försökt ta ut skiten själv? :)

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]