- ons 15 mar 2017, 16:21
#1158182
Hejsan !
Efter en kopplingsreparation (+ packboxbyte) i en verkstad går motorn mycket ryckig !
När jag hade lämnat bilen i verkstan gick motorn jättebra och utan några problem - men när jag hämtade bilen efter den kopplingsreparationen gick motorn mycket ryckig och det var jättesvårt att starta den på morgon.
Tomgångsvarvtal pendlar mellan 500 och 1000 varv
När jag körde dit en dag senare sade chefen att det finns ingen sammanhang mellan reparationen och det nya felet, och började att byta delar i motorn, men det hjälpte inte alls.
När han ville fortsätter och byter LMM och bränslespridare stoppade jag honom.
Jag hade betalt redan 11 000:- .
Bilen var under mellantiden hos bilprovningen för kontrollbesiktning och blev underkänt förstås.
Framförallt HC-värde var alldeles för högt HC=305 (100) , CO=1,1 (0,5) !!
Verkstadschefen påstår fortfarande att dem gjorde inget fel.
Nu ska jag försöker hitta felet själv - annars blir det absolut för dyrt.
Jag mätte spänningen vid LMM och det verkade bra, fast diagnossystem visar code 1-2-1 .
När jag dra ur kontakten går motorn mycket sämre och stannar till slut.
När jag dra ur kontakten till lambdasond blir det ingen skillnad.
Nu ska jag försöka skruva loss varvtalsgivaren vid svänghjulet, för att se om dem skadade den, när dem skruvade loss svänghjulet för att byta packningen.
Jag kunde föreställa mig att dem gjorde en misstag vid montering av svänghjulet.
Jag ska försöka kolla detta om det går, utan att ta ur hela växellådan ??
Mycket tacksam för nyttiga informationer !
Efter en kopplingsreparation (+ packboxbyte) i en verkstad går motorn mycket ryckig !
När jag hade lämnat bilen i verkstan gick motorn jättebra och utan några problem - men när jag hämtade bilen efter den kopplingsreparationen gick motorn mycket ryckig och det var jättesvårt att starta den på morgon.
Tomgångsvarvtal pendlar mellan 500 och 1000 varv
När jag körde dit en dag senare sade chefen att det finns ingen sammanhang mellan reparationen och det nya felet, och började att byta delar i motorn, men det hjälpte inte alls.
När han ville fortsätter och byter LMM och bränslespridare stoppade jag honom.
Jag hade betalt redan 11 000:- .
Bilen var under mellantiden hos bilprovningen för kontrollbesiktning och blev underkänt förstås.
Framförallt HC-värde var alldeles för högt HC=305 (100) , CO=1,1 (0,5) !!
Verkstadschefen påstår fortfarande att dem gjorde inget fel.
Nu ska jag försöker hitta felet själv - annars blir det absolut för dyrt.
Jag mätte spänningen vid LMM och det verkade bra, fast diagnossystem visar code 1-2-1 .
När jag dra ur kontakten går motorn mycket sämre och stannar till slut.
När jag dra ur kontakten till lambdasond blir det ingen skillnad.
Nu ska jag försöka skruva loss varvtalsgivaren vid svänghjulet, för att se om dem skadade den, när dem skruvade loss svänghjulet för att byta packningen.
Jag kunde föreställa mig att dem gjorde en misstag vid montering av svänghjulet.
Jag ska försöka kolla detta om det går, utan att ta ur hela växellådan ??
Mycket tacksam för nyttiga informationer !