Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Om det visar sig vara generatorn bör du vara medveten om att Volvoverkstäderna enligt uppgift vanligen vill byta hela generatorn för rätt dyra pengar trots att det kanske räcker med att bara byta eller renovera någon komponent, t.ex. laddningsregulatorn. Det här är ett område där det kan löna sig att höra sig för hos firmor som specifikt sysslar med bilel/generatorer och kan erbjuda renovering eller reparation till vettigt pris istället för bara byte till en ny generator.
Användarvisningsbild
av loci
Verkstaden jag lämnar min bil på beställde en "ny " generator på bildelsbasen ,där kostade en beg. generator ca 1200:-.(om jag minns rätt).
Så har du iallafall ett pris att jämnföra med .
av andersuw
Ja en begagnad generator från skroten är ytterligare ett alternativ att överväga.
Sådär nu är äntligen tjuvströmmen i bilskrället uppmätt och det visade sig vara styrboxen i skuffen, den som heter REM om jag inte missminner mig. Så nu är den utbytt och bilen drar endast den lilla ström som den ska så att säga.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Har du verifierat felet genom att koppla tillbaks gamla REM ,nu när du vet att du fått bort felet när du bytte till den nya ?
av andersuw
Ja REM (Rear Electronic Module) heter styrenheten. Tror det är första gången jag hört talas om att det är en defekt styrenhet som är boven i just den här typen av drama (tjuvström) men någon gång skall vara den första. Trevligt i vart fall att det löst sig och att vi får besked om vad det i slutänden handlade om.
v70t4y2000 skrev:Har du verifierat felet genom att koppla tillbaks gamla REM ,nu när du vet att du fått bort felet när du bytte till den nya ?
Nej det har jag faktiskt inte gjort, tror inte verkstaden gjorde det heller (ej Volvoverkstad) De fick även ta bilen till en "riktig" Volvo verkstad för programering av den nya rem.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...