Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasj
Jag har läst igenom den här tråden men jag undrar varför ni väljer att spola lådan?
har era bilar börjat växla dåligt eller andra problem, eller gör ni det enbart i förebyggande syfte?

jag upplever att min xc90 har börjat tveka i valet mellan 5 och 6an när man ligger och glider runt 80kmh, för att inte bli irriterad får man då välja att antingen sänka farten lite eller öka lite. Är det kanske läge att göra en spolning då? jag har ju dessutom hört att det kan skapa massa nya problem att spola en gammal låda.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har spolat båda bilarna med automat direkt. Primärt som förebyggande men båda har växlat mjukare efteråt också.

Båda har gått långt innan och inte råkat ut för några som helst problem hittills.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
SBergdahl skrev:Jag har spolat båda bilarna med automat direkt. Primärt som förebyggande men båda har växlat mjukare efteråt också.

Båda har gått långt innan och inte råkat ut för några som helst problem hittills.
Hur definierar du "långt"?

Fruns V70 har gått snart 19800 mil utan spolning.

Anledningen till att jag skulle vilja spola lådan är att bilen rycker lite vid växlingarna, dock försvinner det nästan helt när man kört nån mil eller så, och att färgen på oljan är mer åt det bruna hållet än nästan klarröd som den är när den är ny.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
SBergdahl skrev:20 resp 28 tusen mil. Den senare oljan var helt svart.
Tack.
Användarvisningsbild
av niklasj
troligen är min olja ganska svart då, jag var ute och försökte göra att seriöst försök att hitta en nivåsticka, hittar inget. har googlat på ämnet och det verkar som det kanske inte ens finns en sticka till automatlådan? iaf inte på xc90 d5 2009 eller?

nått bra tips på hur man kan kontrollera oljan utan att riva för mycket?
Användarvisningsbild
av adrian_vg
niklasj skrev:
troligen är min olja ganska svart då, jag var ute och försökte göra att seriöst försök att hitta en nivåsticka, hittar inget. har googlat på ämnet och det verkar som det kanske inte ens finns en sticka till automatlådan? iaf inte på xc90 d5 2009 eller?

nått bra tips på hur man kan kontrollera oljan utan att riva för mycket?
De brukar sitta långt ner, långt in och nära nog hopplöst svår att nå om man inte har en femårings händer och en tonårings armlängd med minst fem leder på armen.

På vår V70 har jag för mig att det är en gul knopp på stickan.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Stickan försvann någon gång på vägen. Min 04 har men efter det någon gång. Så inte säkert att du har. Då får du ta bort nivåpluggen på sidan av lådan och suga upp lite om du vill titta på den.

Jag tycker annars inte att stickan är svårt att nå men med varm motor tycker jag att det är lätt att råka bränna sig.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Så... Volvo vill inte att man ska pilla runt där själv?
Användarvisningsbild
av niklasj
SBergdahl skrev: Då får du ta bort nivåpluggen på sidan av lådan och suga upp lite om du vill titta på den.
jag hittar inte nivåpluggen, skulle vara väldigt snällt av dig om du kunde beskriva hur den ser ut eller nått? insexa?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]