NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CaroV50
Hej,
Tog körkort juni 2016 och köpte mig en fin V50. I och med att min familj bor i utlandet fick jag förlita mig på kollegors omdöme när jag valde bilen.

I måndags hände det som inte får hända. Motorn började tokrusa och ryka. Tur i oturen var jag ca 50m från en Mekonomen bilverkstad. Efter att de felsökt bilen visade sig att motorn var sönder. Inte så konstigt än så länge. De letade efter en beg motor och hittade en som kostar 40k och att det skulle gå på ca 5k att sätt in den.

Jag har letat på laga.se och andra beg.bildelar webbsidor och hittat dieselmotorer A-kvalité (fungerande och u.a) för ca 15-20k. Ska jag vända mig till en annan verkstad? Kan man be om en rapport av felsökningen från Mekonomen? Kan man köpa en motor och gå till en verkstad för isättning?
Om jag nu ska köpa en motor själv, vad bör jag tänka på så att allt stämmer? Jag antar att antal liter, växlar och bränsle (duh!) måste vara samma eller?

Annars är alternativet att låta bilen gå. Och då är frågan om hur mycket man kan få från skroten? Jag har sett sådana sajter som "viköperdinbil" eller "säljadinbil", tom mejlat de och inte fått något svar, vilket inte känns så seriöst för ett företag som påstår att de även köper bilar med defekt. Det känns lite som resursslöseri att skrota med tanke på att den fungerade bra fram tills nyss.

Vad säger ni, ni som kan?

Hälsningar,
Caroline - rookie med bilar :S
av Ceska
Sälj bilen som den är på tex blocket, kommer säkert någon som syslar med export bilar till baltikum att köpa den för högre summa än du kan få från skroten, och köp sen en annan bil som du behöver/vill ha. Din bil är så hoppas gammal att investera 20+ lax blir aldrig lönsamt, speciellt att du måste leja bort hela arbete.
av CaroV50
Tack för snabbt svar, Ceska!
Återigen, jag kan otroligt lite. Hur mycket kan man få från skroten ungefär?

Jag är medveten att det är svårt att uppskatta utan bild och utan att se service boken, men hur mycket kan jag sälja bilen för om jag lägger upp den på blocket? (Jag förväntar mig inga stora pengar, det är bara för att skriva något löjligt heller.)

Bilen har varit välvårdad i karossen, nya bromsok förra året, ny rattlås, ny tändningslås, ny nyckel. Kopplingen är bra.

Vad säger ni så jag får något riktmärke?
av NilsO
Jag tror inte skroten skulle betala något alls, om du inte råkar bo i de delar av landet där de betalar lite för alla skrotbilar. (I Skåne har de t ex brukat betala sådär 1000:- till 1500:- för skrotbilar som är kompletta, oavsett skick, de senaste åren.)
av Ceska
Jag skulle lägga mig på 7-8000 på blocket, det säkert kommer att dumpa in många mejl och sms med löjliga summor, efter tag kommer man inse vad som blir rimlig slutsumma.
av mange38
2.0d är ju psa motor sitter bla i ford så det är inga större problem att hitta sånna motorer borde ju finna en hel del på bilskrotarna att köpa gjorde en sökning på bildelsbasen finns en hel del med priser från 12-20000kr som du själv hittat och montering för 5000kr är väl ganska rimligt så där skulle jag nog säga till dom att jag köper motorn själv och dom sätter i den enbart om du ska anlita dom vad som är värt kan bara du säga om du tycker det är värt att lägga dom pengarna på bilen om du skrotar den får du knappast nåt man brukar få en slant men det är då oftast om bilen är körbar dit
Användarvisningsbild
av frasse4
Ring runt till lite verkstäder och begär in priser. Fråga varför mekonomen vill ha 40k om de ligger runt 15-20k på skroten. Dessa motorer är känsliga för hög oljenivå som kan bero på att diesel läckt ner i oljan.
av Perra_367
Jag hade nog prövat KVD, tror att man ökar marknaden rätt rejält bland "gör-det-självare" som kan byta motorn själv. Har sett många "renoveringsobjekt" med förvånansvärt höga bud och så slipper du hantera försäljningen. Enda kruxet är väl att få dit bilen.

Att få någon att byta motor för 5.000:- tror jag inte på, Gissar mellan 10' och 15' om du träffar rätt verkstad, märkesverkstad tar säkert (minst) 10' till (gissar att de vill inte ha den typen av jobb, de föredrar väl att byta bromsbelägg/olja på tjänstebilar).
av Perra_367
Jag kan ju ha fel, men jag tror inte på hur Mekonomen (ovan) la upp "dealen". Jag tror att de räknade motor för 20-25' och jobb för c:a 20'+ och ville "snygga" till dealen så att de såg lite "snällare ut", dvs. motor för 40' och jobb för 5'. Men som sagt, jag kan ha fel, får man tag i en motor för 20' och Mekonomen står vid sitt ord att byta för 5' så är det bara att köra! Billigare kan man inte få det gjort (om man inte är en gör-det-själv-are vill säga.. ).

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]