Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Hur skriver man en bra annons? Tänkte slänga ut en annons på blocket men har aldrig sålt en bil tidigare. Flera bilder är bra vad jag förstått, vad ska man ta för bilder? Inuti och utanpå? Vad vill folk se? Bakgrund?

Hur formulerar jag annonstexten? Bilen har Business plus, manuell spaceball samt svart helskinn, cosmosblåmetallic. Full s-bok från bilia 12800 mil. Det är en 04:a med stilettnyckeln, aluringarna och 2.5t motorn. Vad kan man tänkas få för en sån här bil? Köpte den för 156k för ett år sedan.

Jag har alltid bytt in mina bilar tidigare men tänkte försöka sälja privat för en gångs skull :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Skriv ungefär som du har gjort här nu men du behöver ju inte skriva vad du gett för den när du köpte den. Behöver inte vara en hel novell blir bara rörigt att läsa. Skriv lite om bilen och om du har gjort nått med den.

Titta runt lite på blocket lite och se vad andra ska ha för sina bilar du kan också gå in på någon http://www.bilpriser.se och se vad din bil är värd på ett ungefär.
OrsonGbg skrev:Hur skriver man en bra annons? Tänkte slänga ut en annons på blocket men har aldrig sålt en bil tidigare. Flera bilder är bra vad jag förstått, vad ska man ta för bilder? Inuti och utanpå? Vad vill folk se? Bakgrund?

Hur formulerar jag annonstexten? Bilen har Business plus, manuell spaceball samt svart helskinn, cosmosblåmetallic. Full s-bok från bilia 12800 mil. Det är en 04:a med stilettnyckeln, aluringarna och 2.5t motorn. Vad kan man tänkas få för en sån här bil? Köpte den för 156k för ett år sedan.

Jag har alltid bytt in mina bilar tidigare men tänkte försöka sälja privat för en gångs skull :D
Ja bilder på alla 4 sidor me det menar jag fram bak höger vänster
på insidan kan du ta baksätet, sen fram oxå.
Tillägg när du gjorde senaste servicen.
Annars äre ju bra
Hellre ha liiite för högt pris än för lågt.
av dali
Några tips:

- Skriv vilken modell det är (S60/S80/V70) ... :)
- Om det är en svensksåld bil, skriv det.
- Skriv vilket utrustningspaket bilen har.
- För de som inte kan Volvos utrustningspaket utantill, inkludera även innehållet (kopiera från denna PDF om det var en V70 du hade, finns PDF:er för andra modeller här).
- Om bilen har skinnklädsel, skriv det.
- Om bilen har dragkrok, skriv det
- Om bilen har taklucka, skriv det.
- Om det medföljer vinterhjul (dubb/odubbat, plåt-/alufälg), skriv det.
- Om bilen har motorvärmare och/eller kupévärmaruttag, skriv det.
- Om bilen har bränslevärmare, skriv det.
- Om bilen har bättre stereo än standard (ex vis High Performance), skriv det.
- Om du inte har några bilder på bilen i annonsen, skriv vilken färg den är.
- Skriv om du är intresserad av byten, eller om du inte är det.
- Om regnumret framgår av bilderna så underlättar det kontroll av försäkringspremie för ev spekulanter. En del döljer regnummer i annonserna, varför vet jag inte, ev för att försvåra kontroll av om det är en direktimporterad bil.
- Om du inte kan nås på telefonnumret i annonsen på dagtid, skriv det (haka på "efter 18" eller något liknande efter telefonnumret).
- Om du inte läser ev e-post, skriv det i annonsen.
- Läs annonsen noga innan du skickar in den. Det kostar (10 kr?) att ändra i efterhand.

Ett par bilder på utsida och insida räcker. Man ska gärna se fälgarna och vilken klädsel det är.

Ju fullständigare information som finns i annonsen, desto färre onödiga samtal där du tvingas rabbla upp allt behöver du gå igenom.

När det är dags att göra affär, använd Konsumentverkets köpekontrakt. Lämna ALDRIG ifrån dig bilen utan att ha fått fullständig (veriferad) betalning! Gör upp affären på närmaste bank och för över pengarna till ditt konto innan du lämnar över nycklarna.

Till sist, ta bort annonsen när bilen är såld.
Senast redigerad av 2 dali, redigerad totalt 0 gång.
av volvoR+s60
Pris beror på hur snabbt du vill bli av med den :) Tänk på att ta snygga kort.
av Motörhead
Som Greeken sa ovan, lägg dig lite högre i pris än du vill ha. ALLA vill pruta, då känns det som att man har gjort en bra affär.
Underbar färg du har på bilen förresten, gör den extra värdefull :D
av OrsonGbg
Tack för svaren, nu har jag lite att gå på :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ha bilen ren på bilderna, det ser 100 ggr bättre ut än om den är smutsig. (tkr jag iaf) (B)
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]