NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Min bil vägrar starta under -6. Eller den hoppar igång som vanligt. Sen efter 5sek dör den. Oavsett varvtal. Sen när jag försöker glöda den så slocknar lampan hela tiden. Väntar jag 30minuter så kan den glöda en liten stund så den startar men sen dö. Känns inte som att det är själva stiften? Är det relät som styr glödtiden eller är det något annat som kan spöka? Felkod - Glödtidsstyrdon fel signal.
Att alla glödstiften skulle vara trasiga känns konstigt, och skulle bara 1-2 vara sönder borde den väl ändå tända på dom cylindrar som är ok? Nu händer absolut ingenting. Startmotorn vevar för fullt, men ingen gnista.
Bytte nyligen alla glödstift på min v50. Hade själv problem med felkod. Rev ner fronten och mätte upp alla stiften. 1 var helt okey, 2 dåliga och 1 tveksam. Man resistansmäter dom.
Då hade bilen rullat runt 27.000 mil kanske.
Så visst kan alla stift bli dåliga och ser inget konstigt i det heller.
Var försiktig för ena stiftet används till regenereringen för partikelfiltret så man kan ärva fler problem med dåliga stift tyvärr.

Du verkar ha VIDA så kolla också vad det står som felkod information också. Relät kan ju faktiskt också gå sönder, går ju att mäta det också. All info finns i VIDA.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Har nu felsökt lite till. Verkar som att köldmedietemperatursensorn visar fel. Efter encnatt i minus 6grader visade ECT 2+, däeav att den inte glöder då? Efter en natt i 0℃ visade den 7℃
Har hört att det kan diffa +-2 men inte mer. Stämmer det?
Har du Ohmmätt alla stift med multimeter ? Om inte gör det !

Glöm tempen för köldmedium, den har med ACn att göra.

Mitt råd är att inte hänga upp dig på glödstiften utan även kolla spjällen i y-förgreningen (spjällhuset) innan insuget så du vet att inte nåt av spjällen där fastnar i fel läge. Här är en bra video om rengöring av spjällhuset.

Uteslut även EGR genom att sätta i en blockeringsplåt (kan du tillverka själv, eller skicka efter) http://www.ebay.com/itm/EGR-valve-blank ... yb&vxp=mtr

Finns även de som haft problem med startmotorn även om den vevar runt. Den tar då för mycket ström så andra system i bilen påverkas.

Lite trådar att forska i, dock ingen med problem vid kyla, men kan ge ide om orsak : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... r#p1044898

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p879962
Stämmer Ceska, ber om ursäkt för missförståndet.
Vad jag förstått så är det motortemperaturen som ska styra när glödningen ska aktiveras. Har sett poster på V50 här att koppla bort den givaeen gjorde att glödningen fungerade, att det var den givaren som felade.
Motortempgivaren kan även ge "Motorsystem service erfodras" vad jag hört. Villet jag får från gång till gång, som sedan slocknar när jag slår av tändningen.
Har försökt lokalisera denna givare, men tycks inte hitta den. Är det någon som ha en bild eller kan beskriva varr jag hittar den?

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]