Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Igår när jag skulle byta polertrissor (första gången, nybörjare på det här :)) så bar det sig inte bättre än att kardborrefästet på polertrissan slets loss eftersom den satt fast så hårt mot polermaskinen. Hmm, den polertrissan gick ju inte att använda igen då... :???: Funderade en stund och klippte sedan till ett par cirkulära pappersbitar, 60 mm i diameter, och lade dem mellan polertrissan och fästet på maskinen och se, då gick det lätt att ta av polertrissan helt oskadd. :)

En liten bild som åskådliggör det hela. Pappersbiten ligger här kvar på det högra polertrissefästet och den avtagna polertrissan överst i bild ser ju mycket helare ut än den längst ner:
Bild
De vita polertrissorna använde jag bara för att applicera det sista vaxlagret, poleringen sköttes med de "gula" trissorna som jag har läst mig till här på forumet.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Verkar vara dålig kvalite på trissorna du köpt.....
Användarvisningsbild
av Driver64
Ja, det kanske var en del av problemet men jag tyckte också att de satt fast onödigt hårt på polermaskinen så därför tog jag till detta trick.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja det verkar ju funka fint enligt dig så kanske jag prövar vid nästa poleringtillfälle. Det verkar ju faktiskt spara trissorna en hel del.
Driver64 skrev:Igår när jag skulle byta polertrissor (första gången, nybörjare på det här :)) så bar det sig inte bättre än att kardborrefästet på polertrissan slets loss eftersom den satt fast så hårt mot polermaskinen. Hmm, den polertrissan gick ju inte att använda igen då... :???: Funderade en stund och klippte sedan till ett par cirkulära pappersbitar, 60 mm i diameter, och lade dem mellan polertrissan och fästet på maskinen och se, då gick det lätt att ta av polertrissan helt oskadd. :)

En liten bild som åskådliggör det hela. Pappersbiten ligger här kvar på det högra polertrissefästet och den avtagna polertrissan överst i bild ser ju mycket helare ut än den längst ner:
Bild
De vita polertrissorna använde jag bara för att applicera det sista vaxlagret, poleringen sköttes med de "gula" trissorna som jag har läst mig till här på forumet.
Jag såg en bilvårdare som kapa av en bit på polertrissan med en järnsåg.
inte såga bort en bit utan lät den skära av toppen på trissan då den snurra. såg lätt ut som att dra en kniv genon smält smör.
av thunder and lightning
dom trissorna som följer med maskinen (biltema) är tyvärr skit! håller som sagt inte för nånting! jag råkade gå emot railsen liiiite liiite och då slets den sönder! och det att den inte går att plocka av utan att gå sönder, vad sägar man?? köp mjuka trissor på http://www.pingens.se eller http://www.lj-trading.se alt. gula trissor på micro för dom går inte sönder när man vill plocka av dom från maskinen iallafall! lycka till!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kan verkligen rekomendera lj-trading om du ska köpa andra trissor.
Användarvisningsbild
av Driver64
Ok, tack för tipset. :)
av NicklasO
Annars finns http://www.pingens.se där jag arbetar.

Trissorna som följer med maskinen är inte nåt att hänga i granen.

Men när du drar av dem försök att få tag i kardborren o dra därifrån.
Sen när du tvättar trissorna, spruta skumgummi ytan med en alkalisk avfettning och gnugga ur dem med fingrarna, och spola av.

MVH/
Användarvisningsbild
av Fluffen
NiklasO, Kanske du kan fixa rabatt till alla forumsmedlemmar på pingens bilvård då? :wink:

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]