Snälla Göte, lägg ner nu... det framstår bara som att du har svår ångest över att du inte själv har AWD och därför gång på gång i tråd efter tråd hyllar ditt eget val som det självklara och enda rätta valet i universum.... ju mer och fler gånger du klankar ner på andras behov, önskemål och val, desto mer verkar du själv bara missnöjd och bitter. Säger inte att det är så, bara att det ger det intrycket...
Göte skrev:
Tycker min fwd gick jätte fint i ny snö/oplogad väg. Står jag rejält på gasen så accelererar den betydligt snabbare än vad jag gör vid normal körning på torr väg
Ja, då är det avgjort.... en FWD har alltså t.o.m BÄTTRE grepp och förmåga att få ner kraften i backen på snö än på torr väg.... fantastiskt! Eller så misstolkar jag dig och det är din körstil som är lite "annorlunda"... eller att det bara var ett test för att ge substans till ditt mantra? Men vad bevisar det? Att du är nöjd med ditt val, kul, grattis (på riktigt!)... men du behöver inte försöka övertala majoriteten att de är missnöjda för det, de som är det är ju redan det... och övriga blir mest irriterade!?
Göte skrev:
problemet är inte at komma iväg utan att få stopp på det stora tunga åbäket :) Antispin systemet jobbar fint, men när det jobbar så är det också en signal om att det kan bli svårt att stanna. AWD bilar är riktigt luriga då man inte märker av halkan lika lätt.
Så du uppfatar din XC60 som ett stort tungt åbäke, trist..... och det är alltså den blinkande antispinnlampan som är ledtråden som talar om att det är halt ute... ja det kanske är så... vanligt sunt förnuft är ju tyvärr inte särskilt vanligt, så de andra signalerna såsom årstid, termometer, väglag, erfarenhet o.s.v. förvinner helt i en AWD eftersom halkan inte märks lika tydligt... och detta gäller alla förare, men i synnerhet de som valt AWD och övervägande dieselägare... och den sexväxlade lådan förvärrar situationen ytterliggare... och det är DÄRFÖR Diesel-AWD-bilar är överrepresenterade i olycksstatistiken på vinterväglag.
Göte skrev:
Otroligt många som köpt awd i onödan och sedan sitter med 100kg extra vikt, gammal motor och låda i tron om att det skulle vara så,extremt bra, men i själva verket snarare en besvikelse.
Så är det säkert, det är nog därför folk som valt AWD oftast aldrig väljer det igen och försäljningskurvorna pekar så tydligt nedåt, men detta gäller ju inte bara Volvo... även VW, Audi, BMW, Mercedes, KIA, Nissan.. ja välj vilket du vill, samtliga märken verkar stryka AWD ur programmen framgent.. Men igen, TACK snälla Göte för att du talar om för folk hur de tycker om sina val.... gammal motor och låda dessutom, tänk va besvikna vi skall bli när vi inser att Classic dessutom är en gammal bil, så snälla påpeka inte detta!

:lol:

:lol:

XC60 D4 AWD Classic Aut, Ice White Summum Klimatpkt VOC Lastpkt Teknikpkt pro delbart drag progr. servo växlingspaddlar sportpedaler borttag emblem pianosvarta paneler mörkt innertak el-nackskydd Leda 18" vinter textilmattor nätfickor stänkskydd