Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
Ang brännarmotorn håller jag med om !
Sitter själv där nu , Kör för lite
Tänkte förra veckan beställa en V60CC T5 men de lär inte bli så pga jag personligen inte gillar nya motorn !
av Icebear
Vem köper en suv som inte är 4 wheel drive :?:
För mig så är awd ett självklart val till en suv.
Om man vill åka FWD så kan man köpa v60 :-)-)
Användarvisningsbild
av CabBO
Och hur ofta har man nytta av awd som vanlig Svenson i normaltrafik, är ju knappt snö nuförtiden, har hellre en pigg o rapp bil med 8 stegslådan tio månader än att köra awd och vänta på lite snömodds race någon dag dom andra två månaderna. Så matematiken är enkel för mig iallafall då jag väljer prestanda och körglädje 10 av 12 månader.

Så länge jag levt och massa generationer innan mig så har det varit vinter från december och fram till och med mars i varje fall. Ibland snö även i november. Se nu hur det ser ut på vägarna och mer snö kommer. Hur du kommer fram till 2 månader om året är ju inte korrekt det heller. Du får tycka och tro vad du vill, men håll dig till dig själv och kanske någon bekant hit och dit. Nu generaliserar du dina intryck precis som om alla tycker det. Du får köra din T5:a utan AWD 7 dar i veckan, men sprid inte åsikter som du inte har belägg för och som du inte vet andra tycker.
av grålle1
Snälla Göte, lägg ner nu... det framstår bara som att du har svår ångest över att du inte själv har AWD och därför gång på gång i tråd efter tråd hyllar ditt eget val som det självklara och enda rätta valet i universum.... ju mer och fler gånger du klankar ner på andras behov, önskemål och val, desto mer verkar du själv bara missnöjd och bitter. Säger inte att det är så, bara att det ger det intrycket...
Göte skrev: Tycker min fwd gick jätte fint i ny snö/oplogad väg. Står jag rejält på gasen så accelererar den betydligt snabbare än vad jag gör vid normal körning på torr väg
Ja, då är det avgjort.... en FWD har alltså t.o.m BÄTTRE grepp och förmåga att få ner kraften i backen på snö än på torr väg.... fantastiskt! Eller så misstolkar jag dig och det är din körstil som är lite "annorlunda"... eller att det bara var ett test för att ge substans till ditt mantra? Men vad bevisar det? Att du är nöjd med ditt val, kul, grattis (på riktigt!)... men du behöver inte försöka övertala majoriteten att de är missnöjda för det, de som är det är ju redan det... och övriga blir mest irriterade!?
Göte skrev: problemet är inte at komma iväg utan att få stopp på det stora tunga åbäket :) Antispin systemet jobbar fint, men när det jobbar så är det också en signal om att det kan bli svårt att stanna. AWD bilar är riktigt luriga då man inte märker av halkan lika lätt.
Så du uppfatar din XC60 som ett stort tungt åbäke, trist..... och det är alltså den blinkande antispinnlampan som är ledtråden som talar om att det är halt ute... ja det kanske är så... vanligt sunt förnuft är ju tyvärr inte särskilt vanligt, så de andra signalerna såsom årstid, termometer, väglag, erfarenhet o.s.v. förvinner helt i en AWD eftersom halkan inte märks lika tydligt... och detta gäller alla förare, men i synnerhet de som valt AWD och övervägande dieselägare... och den sexväxlade lådan förvärrar situationen ytterliggare... och det är DÄRFÖR Diesel-AWD-bilar är överrepresenterade i olycksstatistiken på vinterväglag.
Göte skrev: Otroligt många som köpt awd i onödan och sedan sitter med 100kg extra vikt, gammal motor och låda i tron om att det skulle vara så,extremt bra, men i själva verket snarare en besvikelse.
Så är det säkert, det är nog därför folk som valt AWD oftast aldrig väljer det igen och försäljningskurvorna pekar så tydligt nedåt, men detta gäller ju inte bara Volvo... även VW, Audi, BMW, Mercedes, KIA, Nissan.. ja välj vilket du vill, samtliga märken verkar stryka AWD ur programmen framgent.. Men igen, TACK snälla Göte för att du talar om för folk hur de tycker om sina val.... gammal motor och låda dessutom, tänk va besvikna vi skall bli när vi inser att Classic dessutom är en gammal bil, så snälla påpeka inte detta!

:wink: :lol: :wink: :lol: :wink:
av KrilleW
Gammal motor... mig veterligen så är det sjukt många som är missnöjda Volvos downsizeing i de nya bilarna. Framförallt bensinarna. Men vad vet jag, jag kör ju en gammal motor med sån där onödig awd.
Användarvisningsbild
av iigloo
AWD om du vill ha grepp under kraftig acceleration i djup sörja.
FWD om du vill ha maximal prestanda.

Enkelt!

Som jag skrivit i tidigare tråd så avgör en förares skicklighet den största framgången i trafiken.

Jag har kört alla varianter av framdrift och kan få alla kombinationer att gå illa med vilja och bra med kunskap.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]