NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hade för några år sedan en C30T5 (är ju samma plattform som S40N/V50). Med min körning hamnade jag på 0,7-0,8.
Detta var med övervägande landsvägskörning.
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag hade en C70N T5 MY08 (5cyl på dom) manuell låda och den drog aldrig under litern i stadskörning. Den låg på 1,1 - 1,3 beroende på hur körningen i stadstrafik blev. Skulle man under litern så var det landsvägskörning i så fall. Där kunde det bli 0,76 l/mil, men då endast landsväg.
Senast redigerad av 1 CabBO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CabBO
Göte skrev:Har XC60 T5 och har snittat mellan 8,1 och 9,5 l/mil beroende på om det är kö eller inte när jag kör till jobbet och då 60% motorväg. Kom nyss hem från en 2x 20 mils tur med familjen, första 20 mil med farthållare på 120km/h med förbrukning på 8.5 och på hemvägen hade jag farthållaren på 100 med förbrukning på 7.1. Så det märks att luftmotståndet på den höga XC60 påverkar förbrukningen rejält när man kör lite snabbare.

Har inte testat att köra längre sträckor enbart i stadstrafik, men misstänker att man landar på ca 1.2 då.
Det går ju inte ens att jämföra med denna motor du har. Dessutom har du väl automat.
Fjellner vill ju ha reda på uppgifter på en T5 (5cyl) och med manuell låda.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]