Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Huv alu, bagagelucka plast, tak ogalvat stål, skärmar + dörrar galvade. Nåt i den stilen brukar det va på modernare bilar, vissa har även feamskärmar i plast.bla Renault

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
DayDreamer skrev:
Lucif3r skrev:Volvo har ju absolut gått ner i kvalitet på rostskyddet sen 90-talet/tidigt-00-tal... Var och varannan nyare volvo är ju rostiga :???:
Ja här ser jag dagligen volvo bilar från 00-05 som har mer rost än vad ens egna bil har och sen har det väl med att göra att många bilar i dagens läge är "slit och släng". Används dom som företags bil så brukar brukaren inte vara så noga det blir ju det gamla vanliga "det är ju inte min bil"
Så vitt jag vet är de allra flesta överens om att Volvobilar från just perioden 00-05 (t.ex. V70N) tillhör dem som är allra bäst rostskyddade. Min egen 02:a uppvisar ännu inga som helst rostproblem och det beror inte på att jag pysslat om den särskilt när det gäller saker som kan förebygga rost. Inte heller har jag brytt mig om att komplettera rostskyddet på den. Precis som andra ser jag mängder av V70N med runt 15 år på nacken som min egen och jag kan knappast erinra mig en enda där jag sett någon rost att tala om.

De närmast föregående generationerna (740/940 och 850/SV70) var också skapliga ifråga om rostskydd även om jag på något enstaka undantag när (t.ex. 740 -88B) inte tror att de fullt ut kan mäta sig med V70N.

I generationen efter P2-serien verkar det inte vara fullt så bra ställt som det varit tidigare. Jag har därför kostat på en rätt rejäl rostskyddsbehandling på den V70 -15 jag köpte för ett drygt år sedan. Mer info om den saken här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130292
semmelman skrev:Tar emot slänga ut tio papp på en ny Volvo som borde va tillräcklig rostskyddad, annat om man köper en Mazda eller Suzuki.
Måste finnas andra bra tips om hur ta hand om sin bil för att undvika rost?
Förvara den inomhus och låt den stå kvar där. Måste du ta ut den och tänker använda bilen så att tvätta den och vaxa den regelbundet så håller rosttrollen borta längre.
semmelman skrev:Är det verkligen bra mot rosten att tvätta en bil ofta, känns man gör det mer för att den ska va fin, rostar gör det väl innefrån s a s? Möjligen kanske bättre att ett stenskott får andas än gro under fuktig skit, så där kan man iofs förstå det.
Saltet som finns på lacken vintertid gör mer skada än man kan tro. I hjulhuskanter eller runt vindrutan i överkant vid taket kan det börja krypa under lacken innan du hinner se det. Att tvätta ger dig iallafall mer tid innan bilen rostar bort.
Nya(re) bilar är ju kända överlag för att börja rosta just innifrån. Så där spelar det ingen roll hur mycket man än tvättar och vaxar utsidan...

F.ö. håller jag med om att mellan ungefär 95-05 så var volvos rostskydd som bäst, allt efter det vetetusan vad dom gjorde med, rostar som såll gör dom iaf. Och undanflykten "tvätta bilen oftare" eller liknande hjälper inte ett dugg, eftersom dom äldre bilarna under samma "misskötsel" knappt rostar ett dugg.

Ska bli intressant att se om 5-10år hur fina dessa nya halv-miljon-volvos är jämnfört med dagens 10-20år gamla volvos :)
Min 740 -88B skall enligt envisa rykten vara den bäst rostskyddade modellen. Min har rullat c:a 45000 mil och dom 2 senaste ägarna har inte brytt sig nämnvärt om tvätt och vaxning. Dock är den underredsbehandlad några gånger c:a -98 till -05 med en blandning av vegetabilisk hydraulolja och ren kallpressad rapsolja. Den är aldrig rostlagad och det enda antydan till rost som finns är runt sidoblinkersna. På undersidan är den roströd på många ställen, men ingenstans har det "fått fäste" Ett ställe har jag "knackar rent" och rostskyddat med färg och tektyl, det är "tvärstagens" infästning i rambalken (båda sidor) fram (känt ställe). Annars är den helt rostfri, t.o.m där en lastbil körde på mig och "skrynklade" plåten på häger bakskärm, dörr och framskärm och skrapade bort en del färg. Inte en rostfläck där trots det är 3 år sedan
Jag ser ett affärsområde här, det borde finnas nåt mellanting mellan underredstvätt med saltvatten på macken och en fullödig rostskyddsbehandling för tio lax, jag skulle va beredd att en gång om året betala en tusing för å få en ordentlig tvätt av undersidan på bilen och att de typ ångbadade på nåt sorts olje-vax-liknande grejs, oljedimma, eller liknande som utgjorde ett kompletterande rostskydd ett-två år framåt. ..?
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Fluidfilm?
På gör-det-själv hallen står att det är förbjudet att göra rostskyddsbehandling där, så skulle gärna betala en typ säg 900 alla fall (nu börjar snålheten å visheten...) för å låta nån firma göra en tvätt å snabb-rostskyddsbehandling.

Ok, googlat, det ser ju riktigt riktigt bra ut den där fluidfilmen, några firmor som applicerar det?
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]