DayDreamer skrev:Lucif3r skrev:Volvo har ju absolut gått ner i kvalitet på rostskyddet sen 90-talet/tidigt-00-tal... Var och varannan nyare volvo är ju rostiga :???:
Ja här ser jag dagligen volvo bilar från 00-05 som har mer rost än vad ens egna bil har och sen har det väl med att göra att många bilar i dagens läge är "slit och släng". Används dom som företags bil så brukar brukaren inte vara så noga det blir ju det gamla vanliga "det är ju inte min bil"
Så vitt jag vet är de allra flesta överens om att Volvobilar från just perioden 00-05 (t.ex. V70N) tillhör dem som är allra bäst rostskyddade. Min egen 02:a uppvisar ännu inga som helst rostproblem och det beror inte på att jag pysslat om den särskilt när det gäller saker som kan förebygga rost. Inte heller har jag brytt mig om att komplettera rostskyddet på den. Precis som andra ser jag mängder av V70N med runt 15 år på nacken som min egen och jag kan knappast erinra mig en enda där jag sett någon rost att tala om.
De närmast föregående generationerna (740/940 och 850/SV70) var också skapliga ifråga om rostskydd även om jag på något enstaka undantag när (t.ex. 740 -88B) inte tror att de fullt ut kan mäta sig med V70N.
I generationen efter P2-serien verkar det inte vara fullt så bra ställt som det varit tidigare. Jag har därför kostat på en rätt rejäl rostskyddsbehandling på den V70 -15 jag köpte för ett drygt år sedan. Mer info om den saken här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130292