Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Alltså V60 är väl större rent utrymmesmässigt? Bagageutrymmet i en XC60 känns bra mkt mindre...
Höjden på XC60 är ju såklart högre och sittställningen högre, men i övrigt känns XC60 som en mindre bil.. Fast med högre förbrukning. ;)
Användarvisningsbild
av Perra83
Tycker XC60 är luftigare i framsätet och större i baksätet. Höjden i bagaget behöver jag inte heller. V60 är inte perfekt men bra nära :wink:
Ångrar att ja inte tog en Polestar. En lätt begagnad kostade lika mycket som en ny D5. Sen är en svart eller vit P* brutalt snygg!!
Användarvisningsbild
av Micce1980
joel80 skrev:Alltså V60 är väl större rent utrymmesmässigt? Bagageutrymmet i en XC60 känns bra mkt mindre...
Höjden på XC60 är ju såklart högre och sittställningen högre, men i övrigt känns XC60 som en mindre bil.. Fast med högre förbrukning. ;)
Intressant att du tog upp det, värt att kasta ett öga på

V60
IMG_1898.PNG
IMG_1898.PNG (80.48 KiB) Visad 828 gånger
XC60
IMG_1899.PNG
IMG_1899.PNG (101.83 KiB) Visad 829 gånger
Perra83: Tittar man på ritningarna förstår jag att den känns luftigare
Användarvisningsbild
av Perra83
Sen är inte måtten hela sanningen. Känslan och panelers utformning mm. spelar stor roll.
Som baksätet i en 854/S70 satt jag väldigt bra i. Sen baksätet i en Audi A6 avant gillar jag inte alls. Stort som bara den men inte alls trevligt.
Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:Alltså V60 är väl större rent utrymmesmässigt? Bagageutrymmet i en XC60 känns bra mkt mindre...
XC60in är större i alla lägen och och den drar mer i alla lägen :-) men jag lånade en större bränsleslukare idag, en bakhjulsdriven BMW 330 bensinare, 1,7 visade färddatorn efter 8mil.........
Användarvisningsbild
av joel80
Derank, det kan du ju själv se att det inte stämmer!

V60n har mer benutrymme i framsätet, bredare framsätet, möjlighet till längre last i bakluckan.

Däremot "vinner" den tydligen på vissa andra mått jag inte trodde.. T.ex trodde jag V60 även skulle klara längre last med sätet fällt, men där verkar XC60 klara ett par dm extra!
av grålle1
Några mm här och där som skiljer (utom på höjden)....
I verkligheten upplever jag dock V60 som betydligt mindre än XC60.. Både i kupé och bagage!
Har ägt båda och även hoppat direkt mellan båda då jag haft hyrbil.

Men tipset till TS, som så många andra sagt.... Prova innan du bestämmer dig, personligen tycker jag inte ens man kan jämföra dem... är ju HELT olika bilar.
av putte66
Derank skrev:
XC60in är större i alla lägen och och den drar mer i alla lägen :-) men jag lånade en större bränsleslukare idag, en bakhjulsdriven BMW 330 bensinare, 1,7 visade färddatorn efter 8mil.........
Antar att du inte hade ett ägg under gaspedalen då ? :D
Användarvisningsbild
av Derank
Nä, vi var faktiskt ute och lekte. Men den drar bra med sås. , ägaren brukar ligga runt 1.3

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av Pvpjtgb
Vi har båda bilmodellerna i familjen, XC60 på väg ut efter nästan 5 år. V60 har vi haft i drygt 4 år.

Det är svårt att hjälpa andra då alla har sina egna parametrar och olika vikt på vad som verkligen är viktigt.
Dels är det emotionella med vilken bil man verkligen vill konsumera och sedan brukar ekonomi vara en viktig del som ligger i den andra vågskålen, så är det för mig iaf när det gäller själva inköpet

Det är två olika biltyper rent körmässigt, där XC ger den översikt som en del tycker är toppen, och den bil som uppskattas mest av frugan eftersom hon ser bra, vi har stoppat in lite extra pulver i form av Polestar vilket ger bättre körbarhet, den är automat vilket är bekvämt - bra mycket bekvämare än manuell låda om man kör mycket i stadstrafik.
Ska jag köra nattetid, långt och på okänd mark tar jag alltid XC. Vi har Xenon, bättre överblick i den bilen, och jag siter lite bättre generellt i den.
Det är en mera upprätt bil, och jag upplever den mera luftigt och rymlig. Jag lastar enklare i den, och tror den är lite högre i lastutrymmet, exempelvis 80 cm stora Amerikaresväskor på höjden.
Snittar 0,85 med D3 (163 HK 5 cyl diesel som heter D4 från 2013) på 6000 mil, blandad stads och landsväg/motorväg.
Skatt på denna är ca 4800:- ungefär sisådär

V60 uppskattas mera av vår 23 åring och även mig själv om jag vill köra bil.
Vi har bara halogenlampor, detta skulle jag inte köpa idag igen. Då hösten och vintern med regn,dis och landsvägskörning kräver bättre ljus tycker jag.
Säten är bra, men tygklädsel är svårare att hålla ren än läder.
Blåtands koppling vill man inte vara utan.
Vi har den enklaste bensinvarianten från 2013 en T3 och fartresurser är ok för oss. Det går att köra om med lite varv, och på snart 7000 mil så har vi snittat 0,75. Lite mindre på sommaren , kör dubbdäck på vintern på denna.
Bra skatt, klart under tusenlapp.

Den vanliga devisen om att du inte vet vad bilen kostat dig förrän du säljer den, det brukar jag försöka glömma och se till vilken faktor på nöjeskontot den haft.

Lycka till med ditt val, gör som många rekommenderat, prova...
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]