- sön 05 mar 2017, 18:52
Vi har båda bilmodellerna i familjen, XC60 på väg ut efter nästan 5 år. V60 har vi haft i drygt 4 år.
Det är svårt att hjälpa andra då alla har sina egna parametrar och olika vikt på vad som verkligen är viktigt.
Dels är det emotionella med vilken bil man verkligen vill konsumera och sedan brukar ekonomi vara en viktig del som ligger i den andra vågskålen, så är det för mig iaf när det gäller själva inköpet
Det är två olika biltyper rent körmässigt, där XC ger den översikt som en del tycker är toppen, och den bil som uppskattas mest av frugan eftersom hon ser bra, vi har stoppat in lite extra pulver i form av Polestar vilket ger bättre körbarhet, den är automat vilket är bekvämt - bra mycket bekvämare än manuell låda om man kör mycket i stadstrafik.
Ska jag köra nattetid, långt och på okänd mark tar jag alltid XC. Vi har Xenon, bättre överblick i den bilen, och jag siter lite bättre generellt i den.
Det är en mera upprätt bil, och jag upplever den mera luftigt och rymlig. Jag lastar enklare i den, och tror den är lite högre i lastutrymmet, exempelvis 80 cm stora Amerikaresväskor på höjden.
Snittar 0,85 med D3 (163 HK 5 cyl diesel som heter D4 från 2013) på 6000 mil, blandad stads och landsväg/motorväg.
Skatt på denna är ca 4800:- ungefär sisådär
V60 uppskattas mera av vår 23 åring och även mig själv om jag vill köra bil.
Vi har bara halogenlampor, detta skulle jag inte köpa idag igen. Då hösten och vintern med regn,dis och landsvägskörning kräver bättre ljus tycker jag.
Säten är bra, men tygklädsel är svårare att hålla ren än läder.
Blåtands koppling vill man inte vara utan.
Vi har den enklaste bensinvarianten från 2013 en T3 och fartresurser är ok för oss. Det går att köra om med lite varv, och på snart 7000 mil så har vi snittat 0,75. Lite mindre på sommaren , kör dubbdäck på vintern på denna.
Bra skatt, klart under tusenlapp.
Den vanliga devisen om att du inte vet vad bilen kostat dig förrän du säljer den, det brukar jag försöka glömma och se till vilken faktor på nöjeskontot den haft.
Lycka till med ditt val, gör som många rekommenderat, prova...