Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har aldrig tryckt på VOC knappen men dom har ringt upp mig.
Larmet gick en kväll när snöplogen dundrade förbi. Var nere i källarn och hörde inget. Fick en notis i mobilen om att larmet hade gått och nån minut senare när jag skulle gå ut och kolla så ringer en tjej från "Volvo" upp och frågar om jag är i närheten av min bil för dom har sett att den larmat.
Jag har tom avaktiverat knappen i sensus menyn så ingen av kiddsen skulle få för sig att trycka på den.

skickat från min SMIF004 galaxy a5
para skrev:Har aldrig tryckt på VOC knappen men dom har ringt upp mig.
Larmet gick en kväll när snöplogen dundrade förbi. Var nere i källarn och hörde inget. Fick en notis i mobilen om att larmet hade gått och nån minut senare när jag skulle gå ut och kolla så ringer en tjej från "Volvo" upp och frågar om jag är i närheten av min bil för dom har sett att den larmat.
Samma för mig. Har aldrig använt den förutom vid köpet av bilen när säljaren skötte det. Däremot gick larmet på bilen och meddelande till min telefon kl 04:40 en tisdag morgon. Strax efter ringer dom från larmcentralen och meddelar samma sak. Det var bara att ge sig ut i vintermorgonen och kolla bilen. Som tur var så stod bilen orörd.
Jag har använt den en gång när jag fick något konstigt felmeddelande. Minns inte vad det var.
Första och andra gången var det ett trilskande batteri som inte ville dra igång. Vid andra tillfället hjälpte inte ens bärgarens powerboost, fick bli nytt batteri.

Den tredje gången var en liten historia...

Strax innan stängningsdags på lokala Statiol macken ville jag fylla på tanken, eftersom vår andra bil hade förolyckats tidigare på kvällen.
Sonen ringde och berättade att bilen lyckats rulla ner från vår uppfart, över villagatan, in på grannens uppfart nedanför och kraschat in i deras hus.
Inga skador på några personer som tur var, men ingen bra start på första semesterveckan.
Tillbaka på macken, där i mina tankar mitt i natten, så ser jag att det inte var svart handtag in mot den svarta bilen utan ett grönt....och det var precis innan jag fått in 60 liter bensin i vår D3:a.
VOC knappen och en stund senare fick bilen åka de 100 metrarna från Statoil till Volvo verkstan mittemot på bärgarflaket.

Det var en aning skämmigt att ringa Volvia dagen efter.

Grannens hus är fixat, men dom kallar vår röda V60 för bomben numera.
Bollade lite med VOC-operatören om varför mitt larm löst ut, lite om hur larmet fungerar o.s.v. Väldigt tillmötesgående, kunnig och trevlig person i andra änden :D
Nu har jag med tryckt på knappen! :P
Var och handlade i en affär, parkerade bilen och av någon anledning glömde jag låsa bilen
(I alla fall enligt VOC) och efter ca 29 minuters handlande kom jag tillbaka till bilen och
öppnade bakluckan (Noterade inte om bilen låstes upp i samband med detta eller om den redan
var olåst, lite nackdelen med keyless kanske..) och ungefär samtidigt plingade det till i mobilen
att min bil var olåst.

Så jag tryckte på VOC och ville ha reda på hur man ändrar (om det går) tiden hur lång tid bilen får
vara olåst innan den meddelar om det. Jag tycker personligen att 30 minuter är för lång tid och
vill helst ändra detta till max 5 minuter. Bättre den plingar till om man lämnar bilen olåst medvetet
för att hämta nycklar eller något man glömt och bilen står på privat mark.

Men detta var i helgen och jag fick prata med en jourhavande kundtjänst som inte visste om det gick
eller inte. Han var extremt trevlig, men inte så kunnig inom just detta utan bad mig kontakta dem igen
på måndag. Nu har jag inte tänkt mer på det, men kanske någon här vet om det går eller hur man gör?
Hade kört fast i en snödriva på en liten grusväg med S60in för ett par år sedan, de på Volvo vägrar skicka hjälp för de gäller bara punktering, motorskada etc. Däremot kunde de koppla till en bärgare som man fick betala själv, inte heller kunde Volvo på en smidigt sätt skicka gps position till bärgaren utan jag själv skulle förklara exakt var jag befann mig. Så se till att ni inte kör fast på en vanlig väg då får ni ingen hjälp av VOC! Däremot har det fungerat om man fått ett driftstopp på bilen där den gått sönder, då får man hjälp. Men den tjänsten har man ju ändå när man servar bilen hos Volvo, är ju bara att ringa Volvo assistans då. Nä VOC ger ja inte mkt för, det var prisvärt förr då det fanns i något bra paket. Men nu har de blivit för dyrt. Bättre med andra tillval.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
simonhalmstad skrev:Hade kört fast i en snödriva på en liten grusväg med S60in för ett par år sedan, de på Volvo vägrar skicka hjälp för de gäller bara punktering, motorskada etc. Däremot kunde de koppla till en bärgare som man fick betala själv, inte heller kunde Volvo på en smidigt sätt skicka gps position till bärgaren utan jag själv skulle förklara exakt var jag befann mig. Så se till att ni inte kör fast på en vanlig väg då får ni ingen hjälp av VOC! Däremot har det fungerat om man fått ett driftstopp på bilen där den gått sönder, då får man hjälp. Men den tjänsten har man ju ändå när man servar bilen hos Volvo, är ju bara att ringa Volvo assistans då. Nä VOC ger ja inte mkt för, det var prisvärt förr då det fanns i något bra paket. Men nu har de blivit för dyrt. Bättre med andra tillval.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Låter ju inget vidare, men kan det verkligen stämma?
Saxat från Bilias hemsidan gällande Volvo Assistans
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Med alla nya Volvobilar ingår ett års fri Volvo Assistans. Det innebär att vi lovar att hjälpa dig så fort du får problem med din bil. Dygnet runt och i alla väst-europeiska länder. Det kan vara allt från att bistå vid däckbyte om du får punktering i mörker och ösregn på E4:an, till att bärga bilen och se till att du får boende eller flyg betalt medan den repareras.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Det är ju samma "produkt" som man får 1 år när man utför vanlig service hos Volvo.
Där står det ju klart och tydligt "till att bärga bilen och se till att du får boende eller flyg betalt medan den repareras"
så om du har råkat ut för en olycka och sitter fast i en snödriva så ska den ju täcka bärgning, även om det bara behöver bärgas
upp på vägen. Eller är detta fel? Måste bilen alltså gå sönder så kraftigt att den inte går att köra med, så att man får bärga den till
verkstad.
Låter ju rätt illa i så fall.

Sedan vad det gäller GPS:en så låter det ju konstigt, för de får ju en exakt punkt och bör ju sedan kunna omvandla den till position.
Kan det vara så att tjänsten blivit bättre med åren? För när jag aktiverade tjänsten i bilen tillsammans med säljaren så kunde hon på
supporten säga precis vart bilen stod.

Vad det gäller prisbilden så vet jag inte så mycket om den då VOC ingick i bilens pris (kampanj) och är gratis i 4 år och då det är
en förmånsbil så ska den bytas efter 3 år. :)

Men jag tycker det låter konstigt att de inte kan hjälpa till och bärga (dra loss dig) och att bärgning bara ingår om bilen är kvaddad,
men inte om man "bara" kört fast (är det inte ett driftstopp, man kommer ju ingenstans)

Nu vet jag att jag pratar om volvo assistans, men VOC innebär väl ingen gratis bärgning, punkteringshjälp m.m ändå? Utan VOC är ju mer
att du kan få snabb kontakt med dem vid olycka eller de håller lite koll på bilen och hjälper dig med frågor, eller kan låsa upp bilen om du
behöver det ect. Utan vid punktering, bärgning m.m är det ju volvo assistans som går in och hjälper, men de på VOC kan ju fixa dit bärgaren
och sånt.
simonhalmstad skrev:Hade kört fast i en snödriva på en liten grusväg med S60in för ett par år sedan, de på Volvo vägrar skicka hjälp för de gäller bara punktering, motorskada etc. Däremot kunde de koppla till en bärgare som man fick betala själv, inte heller kunde Volvo på en smidigt sätt skicka gps position till bärgaren utan jag själv skulle förklara exakt var jag befann mig. Så se till att ni inte kör fast på en vanlig väg då får ni ingen hjälp av VOC! Däremot har det fungerat om man fått ett driftstopp på bilen där den gått sönder, då får man hjälp. Men den tjänsten har man ju ändå när man servar bilen hos Volvo, är ju bara att ringa Volvo assistans då. Nä VOC ger ja inte mkt för, det var prisvärt förr då det fanns i något bra paket. Men nu har de blivit för dyrt. Bättre med andra tillval.
Det var väl bra att de kunde koppla dig till en bärgare. Hade du verkligen haft svårt att beskriva var du befann dig hade de säkert kunnat hjälpa dig med den saken också även om de inte hade möjlighet att direktöverföra din position till bärgaren. Förstår inte varför du tycker att det faktum att man inte kan få hjälp med precis allt via VoC gör det till ett icke prisvärt tillval. Det är billigare nu än det någonsin varit och erbjuder samtidigt större funktionalitet än någonsin. Vad beträffar paket så är väl klimatpaket med VoC något som erbjuds över snart sagt hela linjen.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]