NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag fick ett infall och köpte ett komplett servicekit till min V50 1.8f 2007 som gått ca 18000km. Olje/kupé-filter samt tändstift är väl inga problem att byta men det var även ett bränslefilter och ett luftfilter med i kittet.

Hur gör man för att byta bränslefilter och luftfilter? Och vart sitter dessa placerade?

Edit: hmmm, efter att ha googlat lite så ska det vara halvdrygt att byta kupé-filtret om jag förstått rätt.
Kupefilter är bökigt men inte så extremt svårt. Är det ett multifilter du skall ha in så lös med gaspedalen, tre muttrar, kräver förlängare, långa hylsor och spärrnyckel är att föredra.

Lossa kabel från pedalen, vik ned till höger om pedalen och bort med luckan och byt filtret.

Gjorde detta på ca 20 min.

Ett pollenfilter kan du knyckla dit utan att ha lös pedalen.

När du byter luftfilter passa på att byta filtret (svampen ) till vevhusventen som sitter i samma box som luftfilter. Kostar ca 30kr på Volvo
Bränslefilter sitter i tanken och behövs inte bytas förens problem uppstår.
Cupefiltret är svårt att byta, jag har bytt två gånger. Jag har inte kommit på något bra sätt. För mig tar det över en timme att byta, det är trångt och obekvämt. Jag har inte lyckats utan att lossa gaspedalen. Jag tror att det är lättare på högerstyrda bilar. (Brittisk Focus i grunden?) I Haynes gör-det-själv-boken jobbar man från handskfack-sidan.(högerstyrd)
Svårt är det väl inte, trångt visst. Som sagt lossa tre muttrar, lös med pedalen och kontakten.

Med en liten spärrnyckel, förlängare och lång hylsa är det ej svårt.

Skjut bak förarsätet allt som går, lägg dig på mage och kryp in så ser du muttrarna. När du lokaliserat dessa kan du arbeta på känn.
Har också bytt kupéfilter och vill väl inte heller säga att det är svårt.
Lite trångt och inte världens mest bekväma arbetsställning men går relativt fort.
Kan tipsa om att ha en dammsugare i närheten. Vi hade i alla fall väldigt mycket björkfrö som dels hängde med filtret ut men som även låg kvar i filterfacket.

Var exakt sitter det här filtret till vevhusventilationen?
Är det något som ska bytas enligt vissa intervaller eller det är som så mycket annat, bra att göra?
Till min 2.0F står det i serviceschemat: Gasfilter vevhusventilation - byt. 60 000, 120 000 och 180 000 km.
Längre upp sträcker sig inte mina uppgifter, men det är alltså en intervall på 60 000 km. 2.0F är alltså samma motorblock, men med lite större cylinderborrning.
Hur går det med mekandet burton?
Är det uppskattat kan jag göra en redogörelse hur man byter luftfilter och bränslefilter. Med egna erfarenheter av luftfilterbyte, som inte alls är komplicerat.

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]