Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zii
Försökte söka i forumet men lyckades inte hitta infon jag behövde, så nu är jag plötsligt reggad här istället.

Nån som har bra koll på vad som skiljer mellan automatlådorna för bensin och diesel?
Är själva lådorna samma? Är det olika momentomvandlare (stallspeed)? Går det att byta bara själva struten eller är det bättre/lättare att byta hela lådan?

Bakgrund: Har en bensin-745:a med aut som jag funderar på att dieselifiera med en femma från 850. Någonstans hörde jag att den motorn ska passa mot 740-dieslarnas automatlåda. (Stämmer detta, någon som vet?)

Frågor frågor frågor... men jag är väl inte den enda som funderat på sånt här hoppas jag. :)

Tax på förhand!
av errim
Hej! Jag vet inte så mycket om automatlådor men ska berätta vad jag kommit fram till. (Söker själv en AW71 L till min 240l.
Alla 700 o 900 bilar med diesel (d24) och automatlåda har växellåda ZF22. Var ju enkelt för Volvo att ta en motor och låda som passade ihop.
ZF 22 finns i lite olika utförande beroende på effekt (turbo eller ej).

Om Volvos vitfemma passar till denna låda vet jag ej.
Kan vara så att du behöver en adapterplatta https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -lada.html

Personligen hade jag provat med den låda som redan sitter i bilen (med adapterplatta då). Och se hur det funkar och utifrån det så småningom byta (efter ras) till en lämplig låda.

Finns säkert fler här som har synpunkter.

Mvh Bengt
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]