Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Om man skall säga något tycker jag nog att de passar bättre fram än bak. Bak tycker jag inte dom är så snygga, men bor man som jag med grusväg sista biten är det ett måste om man inte vill blästra sönder bakre stötfångaren. Jag tycker inte alls dom stör fram.

Bild
av intruder1400
HeavyMetal skrev:
Mini_ice skrev:Det är ju "samma" motor i grunden 2,0l så mindre är den ju inte..

Jim, har i sin garage tråd. Jag har en silverfärgad med svarta stänkskydd och det harmonerar rätt bra, men stänkskydden fram är rena skämtet egentligen men det skyddar lite iallafall.
Jag läste att det är 1.5l motor i automaten?
Skall kolla om jag lägger på stänkskydd bak bara då fram verkar förstöra linjerna lite enligt bilder. :D
Ja enligt bytbil.com står så oxså ! Mindre motor
Användarvisningsbild
av SebSE
HeavyMetal skrev:
Mini_ice skrev:Ja, Ni har helt rätt.

Denna länk förklarade bra http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eselfemmor
Tack för länken. Men någon som vet varför automat bara får 1.5 l motor medans manuell har 2.0l?
En teori är modernare drivlina på automaten och därmed modernare motor. 1,5 är ju en stor favorit bland moderna turboladdade bilar hos de flesta märkena.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är samma grundläggande motor i alla, med undantag för slaglängden. Växellådan skiljer mellan T2/3 och T4/5 och så även slutväxeln. Det sitter en åttastegad AW81 efter de större motorerna och en AW71 på de mindre.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SebSE
Funk skrev:Det är samma grundläggande motor i alla, med undantag för slaglängden. Växellådan skiljer mellan T2/3 och T4/5 och så även slutväxeln. Det sitter en åttastegad AW81 efter de större motorerna och en AW71 på de mindre.

/Thomas
Du får gärna berätta var du läst det. För när jag gjort reserach på detta så är det extremt lite information ute. Varken Volvo eller bilpress har berört ämnet.
Utom att "1,5 literns turbodiseln ska vara en nyare modell skapad just för att komma till rätta med hårda utsläppskrav men ändå leverera prestanda".

Faktum är att biltidningarna bara verkar skriva om T5/6 vilket ett rätt litet antal köper jämfört med lla D2/T2/T3 som man ser ute.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har tillgång till den mesta officiella datan från Volvo, vilket troligen vilken verkstadsanställd som helst borde kunna hitta..

Blanda inte ihop diesel med bensin då det bara är T2/3 med automat som är på 1.5 liter, allt annat är 2.0. Detta går att se redan på teknisk specar på volvocars.se
1.5 diesel finns i nuläget inte alls från Volvo, men kanske i framtiden...om det blir mindre slag, borr eller färre antal cylindrar som kommer kan jag inte uttala mig om. Men man har ju i alla fall visat trepipiga bensinmotorer.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SebSE
Funk skrev:Jag har tillgång till den mesta officiella datan från Volvo, vilket troligen vilken verkstadsanställd som helst borde kunna hitta..

Blanda inte ihop diesel med bensin då det bara är T2/3 med automat som är på 1.5 liter, allt annat är 2.0. Detta går att se redan på teknisk specar på volvocars.se
1.5 diesel finns i nuläget inte alls från Volvo, men kanske i framtiden...om det blir mindre slag, borr eller färre antal cylindrar som kommer kan jag inte uttala mig om. Men man har ju i alla fall visat trepipiga bensinmotorer.

/Thomas
D2 slank bara med. Men ditt svar säger ju ändå inget mer än precis de trubbiga uppgifterna från Volvos pressreleaser.

Gammal tråd, men jag hadde samma problem ida[…]

Vilken mjukvara har ni?

Två saker som jag tycker blev annorlunda eft[…]

3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]